Hogyan kerüld el a kifizetetlen számlákat?

Jelenlegi hely

Nincs időd megkeresni, elolvasni, értelmezni a vállalkozókra vonatkozó törvényeket?

NEKEM VAN.

Vállalkozói tudás, ahol az érthetőség a gyakorlattal párosul.

Online Vállalkozói Képzés - nézz bele INGYEN!

 

Hogyan kerüld el a kifizetetlen számlákat?

 

Nemcsak a kezdő, hanem a működő vállalkozásoknak is nagy problémája, hogy elvégezték a munkát, leszámlázták a díját és csak várnak, de nem érkezik meg a pénz, majd jön a kérdés: mit lehet ilyenkor tenni?

 

013_superman-es_medium.jpg

 

Akkor kezdem az elején.

Kollégám kedvenc példája: állsz a körúton egy villamosmegállóban és odamegy hozzád valaki, hogy adjál neki 1 millió forintot kölcsön, holnap ugyanebben az időpontban itt lesz és visszaadja a pénzt. Te adnál neki kölcsön? Ugye, hogy nem?

Mert fogalmad nincs, hogy kicsoda, mennyire megbízható, és mi a garancia rá, hogy visszaadja pénzed.

 

Kinek engedd meg az átutalásos fizetést?

 

Vállalkozóként mégis sokan elkövetik ezt a hibát, hogy nem néznek utána, kinek engedik meg az átutalásos fizetést. Ez olyan, mintha hitelt adnál valakinek. A bankok is minősítik az ügyfeleiket, kinek adnak hitelt. Neked is ezt kell tenned.

 

Hogyan tudod leellenőrizni az üzleti partnered?

 

Először is a nyilvános cégadatokban utánanézel a cégnek a cégjegyzékben.

A vállalkozás neve alapján le tudod kérni a cégkivonatát, amelyben szerepel az

  • adószáma,
  • tevékenysége,
  • képviselője,
  • bankszámlaszáma,
  • van-e ellene végrehajtás
  • vagy esetleg törölt az adószáma
  • vagy felszámolás alatt áll.

Fizetős programokban ennél sokkal bővebb információkhoz juthatsz (pl. kapcsolati háló).

 

A cég neve alapján le tudod kérdezni a korábbi évek beszámolóját.

Ebből láthatod a forgalmát, eredményét, eladósodási mértékét.

 

Ha már eddig gyanús dolgokat láttál, ne engedd az átutalásos fizetést. Készpénz természetesen jöhet.

 

Navos adatbázisban meg tudod nézni, hány fő bejelentett alkalmazottja van, le nem adott bevallás miatt megbüntették-e.

 

Egyéni vállalkozókkal nehezebb dolgod van, ott csak azt tudod megnézni, hogy működik-e vagy szünetel. Itt találod egy korábbi bejegyzésünket a nyilvános adatbázisokról.

 

Szerződés

 

Következő lépés a mindenre kiterjedő szerződés. Tartalmaznia kell pontosan az elvégzendő feladatot, kinek mi a kötelezettsége a feladattal kapcsolatban, milyen változásokkal, retorziókkal jár, ha valamelyik fél nem végezte el időben a rá vonatkozó feltételeket, mikor számít teljesítettnek a feladat, és ki jogosult a teljesítést elfogadni.

Legyenek részteljesítési pontok, mérföldkövek az adott munkára vonatkozóan pl. egy honlapkészítés több ideig tarthat.

Állapítsd meg, mikor van a 30%-60%-100% és ha a részteljesítés megvan, számlázd le. Ha már ezt sem fizetik ki, akkor max a 30%-ot buktad el.

 

Előleg

 

Kérj előleget!

Mondd el, hogy miért kéred, adj referenciákat, hogy te megbízható és hiteles vagy, különben ő is gondolhatja azt, hogy elkéred a pénzt, aztán nem csinálsz semmit.

 

Számlázás

 

Figyelj arra, hogy a számla kiállítása szabályos legyen, mert ha hiba miatt visszaküldik, később kapod meg a pénzt.

A fizetési határidő minél rövidebb legyen és ne legyen több, mint 30 nap. A szerződésben pontosan legyen leírva, hogy mikortól számolódik a fizetési határidő. A számla keltétől, a teljesítéstől, a kézhezvételtől, ezeknél több napos késés lehetséges.

 

Számla átvételének bizonyítása

 

Gondoskodj róla, hogy legyen bizonyítékod, hogy a számlát átvették tőled, és eljutott ahhoz, aki elismerte a teljesítést.

Minden dokumentumot őrizz meg a munkával kapcsolatban: ajánlatkérés, megrendelés, teljesítési igazolás, számla átvételének megerősítése. Ha elektronikusan küldöd, legyen megerősítés a vevő részéről, hogy megkapta a számlát.

Ha mégis hiba van a számlában, minél gyorsabban javítsd, és az új számla átvételéről is gondoskodj.

 

Letelt a fizetési határidő

 

Ha eltelt a fizetési határidő, és nem kaptad meg a pénzt, azonnal cselekedj. Előfordulhat, hogy elkeverte, elfelejtette, úgyhogy az első emlékeztető még legyen kedves, hogy nézze meg, elutalta-e, mert te nem látod.

Ha valaki tényleg elfelejtette, a reakció erre az, hogy kb azonnal elutalja.

 

Fizetési felszólítás írásban

 

Ha pár nap elteltével sem történik semmi, jöhet az írásos fizetési felszólítás, ajánlott, tértivevényes levélben.

Ebben már csak 2-3 napos fizetési határidőt adj meg.

Ha letelt a 2-3 nap, küldj újabb fizetési felszólítást, kilátásba helyezve a jogi utat. Ha ekkor sem történik meg a pénzügyi teljesítés, indíts fizetési meghagyást.

Ne hagyd, hogy 30 napnál tovább csússzon a folyamat, minél hamarabb lépsz, annál nagyobb esélyed van rá, hogy a pénzedhez juss.

A fizetési meghagyást ügyvéd, közjegyző indíthatja, neked annyi a dolgod, hogy minden dokumentumot eljuttass hozzá, ami azt bizonyítja, hogy a teljesítés megtörtént és te mindent megtettél azért, hogy megkapd a pénzed. Ennek díja van, mérlegeld, hogy megéri-e?

 

Nem könyöradományt kérsz

 

Fontos! Ne te érezd magad kellemetlenül, mikor az elvégzett munkádért kéred a pénzed. Azért te megdolgoztál! Nem könyöradományt kérsz, hanem ami neked jár!

 

Egyéb mellékhatások - ÁFA

 

Ha kiállítottál egy számlát és áfás vagy (és nem választottad a pénzforgalmi áfát), akkor is be kell fizetni az áfát, ha te nem kaptad meg a pénzt. (Válaszd a pénzforgalmi áfát).

A kiállított számla nettó árbevétele után ugyanúgy meg kell fizetni a nyereségadót.

 

Díjbekérő – előlegszámla – részszámla – végszámla

 

Az előleg összegéről írj díjbekérőt, és ha beérkezett a pénzt, állíts ki előlegszámlát, a teljesítés napja a pénz beérkezésének a napja. Ettől a dátumtól számítva 15 napod van a számla kiállítására (áfa tv szerint).

 

Részszámla

Ha a munka egy részét elvégezted, és elismerték a teljesítést, a teljesítés dátuma a részmunka teljesítésének a napja lesz.

Fizetési határidő a szerződésben meghatározott nap. Itt is 15 napod van a számla kiállításáig. Ne várj addig, mert ennyivel később érkezik be a pénzed.

 

Különbség az előleg és a részszámla között

Előleget akkor kérünk be, amikor még nem történt teljesítés, azaz semmilyen munkát nem végeztünk még el.

Részszámlánál pedig már volt részteljesítés, ezt számlázzuk le.

 

Végszámla

A végszámla a teljes szerződés szerinti összegről szól. A szerződésben mindig legyen benne, hogy mennyi a nettó ár és mennyi áfa terheli vagy nem terheli (alanyi adómentes).

Ha alanyi adómentes vagy, de várhatóan eléred hamarosan az áfahatárt (12 m ft), akkor legyen benne a szerződésben, hogy ebben az esetben a nettó összegre még rájön az áfa is.

A végszámlából vond le az előleget és a részszámlákat tételesen és a végösszeg már arról szóljon, amennyi pénz még jár neked.

 

Figyelj rá, hogy ha áfás vagy, a 100 ezer ft feletti áfatartalmú számlákat online jelenteni kell a nav felé.

 

Hibás megoldás

 

Egyre többet olvasom azt a javaslatot, hogy nem számlát állítanak ki a teljesítésről, hanem díjbekérőt. Ez rossz megoldás, hiszem már teljesítettél, és a teljesítéstől számítva 15 napon belül számlakiállítási kötelezettséged van az áfatörvény szerint, és bizony a számlaadás elmulasztását a törvény bünteti.

 

Új szabály a nyári adócsomagban!

 

A behajthatatlan követelés áfáját vissza lehet kérni a navtól.

 

További cikkek a témában

 

Nem fizet a vevő - mit lehet tenni? 1. rész

Mit csinálj, ha nem fizet a vevő? 2. rész

Szerződéskötés új ügyféllel

Cash-flow

Pénzforgalmi áfa

100 ezer forint feletti áfa a számlában - Online számla

 

 

 

 

Hogyan csinálj cash-flow táblát? Videó

 

 

 

 

motoros-kek-kisebb-betu.jpg

 

Hogyan legyél vállalkozó? Vállalkozásindító mini e-book

 

 

 

 

 

fbcsoportkepjo.jpg

 

Vállalkozói Képzés Online - Nézz bele ingyen!

 

 

 

Ahol megtalálsz minket

 

Vállalkozás Okosan honlapja

Facebook oldal

Facebook csoport

Youtube csatorna

Feliratkozás hírlevélre

Blog kategória: 

Hírlevél

 

Tippek Okos vállalkozóknak, hogy ne veszítsd el a jó irányt!

Iratkozz fel hírlevelünkre és légy naprakész a vállalkozásodat érintő kérdésekben!

* kötelező

Bemutatkozás

 

Üzleti terv készítésével, vállalkozás indítási, adó és számviteli tanácsadással foglalkozunk. Időről-időre vállalkozói képzést szervezünk azoknak, akik szeretnék megérteni, hogyan készül az üzleti terv, hogyan kell elindítani egy vállalkozást, hogyan kell kiválasztani a legoptimálisabb adózási módot, mi a pénzforgalmi szemlélet és hogyan értelmezzék számviteli eredményüket.

Vállalkozói képzés

 

Üzleti terv, vállalkozás indítás, adó és számviteli ismeretek - vállalkozást tervezőknek és vállalkozóknak.

Időtartam: 2 nap

Részletes ismertető

Rólunk

Vállalkozásindításban, adózásban, pénzügyi és üzleti működésben segítünk. Üzleti terv készítés, könyvelés, adótanácsadás, vállalkozói képzés található szolgáltatásaink között.

 

Elérhetőségeink