Hogyan kössünk halasztott fizetési szerződést új vevővel? (ne készpénzben fizethessen, hanem átutalással)
Minden vállalkozás életében az egyik legfontosabb pont az új ügyfél megszerzése. A mai kiélezett versenyben sokan egy új ügyféllel történő megállapodás érdekében a minimális körültekintést is elhanyagolják. Ennek következtében cégük gyakran rosszabb helyzetbe kerül az új ügyféllel történő üzlet után, mint előtte volt. Miért? Mert az új ügyfél csak akkor lesz valóban ügyfél, ha fizet is…
Ugye jártak már úgy, hogy megkötötték a szerződést, elvégezték a munkát, vagy leszállították az árut és csak vártak a pénzükre, de csak ígéretet kaptak a fizetésre? Vagy amikor megkezdték az adósság jogi úton történő behajtását, a vállalkozás már el is tűnt vagy megkezdődött a felszámolás és beállhattak a többi hitelező végtelen sorába?
Mit csináljunk, hogyan deríthetjük ki, hogy leendő ügyfelünk egyáltalán tud –e fizetni, milyen a fizetési morálja?
A legalapvetőbb dolgok, amelyekről meg kell győződni még a szerződéskötés előtt
- kérjük le a vállalkozás legalapvetőbb adatait az interneten megtalálható ingyenes céginformációs adatbázisokból (pl. e-cegjegyzek.hu) már a cégkivonatból kiderül, hogy esetleg van-e érvényben lévő nav, vagy egyéb végrehajtás a cég ellen. (Ha nav-Vh van, az azt jelenti, az adóhatóság bármikor inkasszálhatja a cég bankszámlájára érkező pénzt, emiatt a cég nem fog tudni másnak fizetni)
- kérjük le a cég előző évi beszámolóit
http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/beszamolo_kereses
- a cégkivonat birtokában már rendelkezésre áll az adószám vagy cégjegyzékszám, a cég mérlegéből és eredménykimutatásából következtetni lehet a cég pénzügyi helyzetére. (Ha azt látjuk, hogy a vállalkozásnak sok követelése, és/vagy kötelezettsége van, kérdezzünk rá ennek okára. Mindkettő veszélyes lehet a cég likviditására)
- nézzük meg, hogy ki a cég képviseletére jogosult személy, egyedül önállóan vagy együttesen írhat-e alá, csak ennek a személynek, személyeknek az aláírásával érvényes a szerződés
- kérjünk a partnertől aláírási címpéldányt
- léteznek olyan céginformációs szolgáltatások, kintlévőség kezelő cégek, ahol havi díj ellenében utána érdeklődhetünk, hogy jövendőbeli partnerünk ellen van-e bármilyen terhelő információ, a cég képviseletére jogosult személy más gazdasági társaságban is bejegyzett-e, volt-e olyan céghez köze, amelyet korábban felszámoltak, végrehajtottak
- a nav honlapján elérhető azoknak a cégeknek a listája, akiknek az adószámát felfüggesztették vagy törölték, adószám alapján lehet keresni a cégeket
http://nav.gov.hu/nav/adatbazisok/felfuggeszt/felfugg_adoszam
http://nav.gov.hu/nav/adatbazisok/felfuggeszt/felfuggeszttorolt
- a szerződés megfogalmazásánál is legyünk előrelátóak, ne használjunk előre gyártott sablonokat, minden szerződés egyedi eset lehet, térjünk ki a termék, szolgáltatás pontos meghatározására, ki, mikor, mit vállal, és mi történik, ha ez nem a megbeszéltek szerint történik, mi számít elfogadott teljesítésnek,mikor kell kiállítani a számlát, mi a pontos fizetési határidő, a számla kiállításától vagy kézhezvételétől számítják-e a napokat, naptári nap vagy munkanap, alvállalkozót kívánunk-e igénybe venni, ügyleti kamat, késedelmi kamat mértéke
- fontos kitételek, használjuk őket! (forrás: direktinfo.hu)
- A leszállított, de ki nem fizetett áru az áruérték kifizetéséig a cég tulajdona marad. Tilos a tulajdonjog fenntartással érintett terméket más követelésébe beszámítani, azt megterhelni, vagy fedezetként bármilyen célra felajánlani.
- Késedelmes fizetés esetén 20% késedelmi kamatot számítunk fel.
- Cégünk követeléskezelő céget alkalmaz határidőre be nem folyt számláinak behajtása érdekében, fenntartjuk magunknak a jogot, hogy a felmerülő behajtási költséget továbbhárítsuk határidőben nem fizető és eljárás alá vont partnerünkre.
- Ha a Megrendelő bármely számla fizetésével késedelembe esik, valamennyi számlája esedékessé válik. Megrendelő kizárólag jogerős bírósági ítélet alapján jogosult bármilyen követelését a számla ellenében beszámítani.
- Megrendelő tudomásul veszi, hogy a számla kézhezvételétől számított 8 napon belül írásban kell jeleznie az esetleges reklamációt, a 8 napos határidő leteltét követően a számlával kapcsolatos mindennemű reklamációs lehetőségről Megrendelő visszavonhatatlanul lemond.
- amennyiben lehetőség van rá, kérjünk előleget, ennek a feltételeit is rögzítsük a szerződésben
- ne írjuk alá azonnal a szerződést, lehetőség szerint ügyvéddel ellenőriztessük le
- nagyobb értékű szerződést foglaljunk közjegyzői okiratba, ez ugyanis azonnal végrehajtható, az esetlegesen ellenérdekelt fél nem tudja éveken keresztül bíróságon vitatni a szerződés érvényességét
- kérhetünk nullás adóigazolást is vagy egy adófolyószámlát, amire ugyan mondhatja a partner, hogy adótitok, de az már gyanús, akinek nincs adótartozása, oda fogja adni, akinek meg van, azzal nem érdemes üzletet kötni, mert a nav tartozások az elsődlegesek egy végrehajtási vagy felszámolási eljárás során
- ha máshogy nem, legalább egy excel-táblázatban rögzítsük, hogy mikor állítottuk ki az adott számlát, mikor jár le a fizetési határideje, és ellenőrizzük, hogy az ellenértéke beérkezett –e, mindezt természetesen minden, halasztott fizetéssel bíró vevőnknél
- rendszeres időközönként (havonta, de max. negyedévente) ellenőrizzük meglévő, halasztott fizetéssel teljesítő vevőink cégkivonatát, hogy nem történt –e időközben olyan változás a cégnél, amely okot adhat arra a feltételezésre, hogy megváltozott partnerünk fizetőképessége
- vezessünk szerződés nyilvántartást a meglévő és az újonnan szerzett ügyfelekről, készítsünk vevőadatlapot, amely minden fontos információt tartalmaz