Amit vállalkozóként tudnod kell

Jelenlegi hely

Hogyan legyél vállalkozó? Tanfolyam vállalkozóknak. Vállalkozói tudás kisvállalkozóknak.

Minden a Kata adózásról. Áfa. Mennyibe kerül egy alkalmazott? Pénzügyi terv.

Jelentkezz az élő Vállalkozói Képzésre! Ne maradj le róla!

 

Amit vállalkozóként minimum tudnod kell

 

Összeszedtem azokat az alapismereteket, amelyeket legalább tudnod kell, ha vállalkozó leszel.

A cikk alapvetően kezdő vállalkozóknak szól, de szerintem működő vállalkozóként is találsz benne hasznos információkat.

Jó tanulást és sikeres vállalkozást kívánok!

 

010_motoros_ok_medium.jpg

 

Vállalkozó leszel?!

 

Vállalkozásod elindítása előtt a legnagyobb probléma a sok tévhit és a pontos információk hiánya.

Vállalkozni jó és izgalmas dolog, de nem való mindenkinek. Ezt a meccset profitra játszák, és ha nem tudsz belőle megélni, akkor csak egy költséges hobbi.

Egyesek szerint ma Magyarországon vállalkozni extrém sportnak minősül. Szerintem ez nem teljesen így van.

Biztos profi vagy a szakmádban, de az csak félsiker. A szükséges vállalkozói tudást is meg kell szerezned. A kezdő vállalkozások jelentős része nem készül fel megfelelően az indulásra, ezért is mennek gyorsan csődbe. 

 

Mikor legyél vállalkozó?

 

  • Ha függetlenségre vágysz.
  • Ha magadnak akarsz pénzt keresni.
  • Ha nem félsz a kihívásoktól.
  • Ha több pénzt tudsz vele keresni, mintha alkalmazott lennél vagy betennéd a félretett pénzed a bankba vagy más pénzügyi megoldásba.
  • Ha eleged van abból, hogy mindig a főnöknek van igaza.

 

Ha megszerzed a szükséges vállalkozói tudást, jobb vállalkozó leszel. Lépést tudsz tartani a piaccal vagy akár be is előzheted a konkurenciád.

 

Nem azt mondom, amit hallani akarsz, hanem amit hallanod kell.

 

Nem akarom elvenni a kedved a vállalkozástól - a lelkesedésre nagyon is szükséged lesz -  hanem azt akarom, hogy felkészülten állj neki.

Így már az elején sikeresen veszed az akadályokat, csökkented a kockázatod, időt spórolsz, ez alatt pénzt keresel a vállalkozásodban.

 

Vállalkozást indítani egyszerű. Pár kattintás, és máris vállalkozó lehetsz. Ez így is van, jogilag. És azt tudod, hogyan lesz bevételed, profitod, amiből vállalkozóként megélsz majd?

Vállalkozóként az időd a legdrágább, ezért tudnod kell, hogy a tiéd mennyit ér.

 

Ez történik, ha alkalmazottból vállalkozó leszel

 

Alkalmazottként volt egy munkaköri leírásod, meghatározott feladatokkal, és felelősséggel. Vállalkozóként ilyen nem lesz. Vállalkozóként egyrészt teljes felelősséget vállalsz a rád vonatkozó előírások betartásáért, másrészt neked kell kitalálni, honnan és hogyan szerzel vevőket úgy, hogy a végén kiszolgálásukból meg is tudjál élni.

El kell tudnod adni azt, amit csinálsz: vevőket kell szerezned. Ehhez meg kell ismerni piacodat. Amihez szükség lesz némi piackutatásra, és marketingre. Ki kell tudnod számolni, mennyiért dolgozz, hogy ne ráfizetéssel tedd.

Ha kiállítottál egy számlát, az önmagában kevés. Csak akkor ér valamit, ha tényleges bevétel is lesz belőle. Ehhez megfelelő szerződésekre lehet szükség. Ahogy akkor is, ha vállalkozóként te veszel igénybe valamilyen szolgáltatást, vagy vásárolsz valakitől. Ahogy vállalkozásod fejlődik, lehet, céggé alakulsz, esetleg alkalmazottra is szükséged lesz. Ezekhez megint új ismeretekre van szükség.

Vállalkozóként be kell tartanod a rád vonatkozó törvényi előírásokat. Ezek egyrészt a vonatkozó adótörvények, másrészt a tevékenységedhez köthető előírások. Ha tevékenységed végzettséghez, bejelentéshez vagy engedélyhez kötött, ezeket meg kell szerezned, ezek nélkül nem fogsz tudni működni.

Bár rengeteg ötlet megvalósítható némi tanulással, kis kreativitással, no meg idő ráfordításával, pénz nélkül, teljesen nulla forintból vállalkozni nem lehet. Vagyis időn és energián túl mindenképp be kell fektetned némi pénzt is. Az elején többet, a későbbiekben – remélhetőleg - egyre kevesebbet.

Kockázat nélkül profit sincs, ám nem mindegy, mennyit kockáztatsz. Mielőtt belevágsz, gondold át, hogy vállalkozásod működését miből és mennyi ideig tudod finanszírozni?

Főleg pici, esetleg hobbiból kinövő vállalkozások esetén gyakori, hogy munka mellett, kiegészítő tevékenységként kezdik el. Ez számodra is járható út lehet. Ha bizniszedet munka mellett indítod el, egy ideig még meglesz az anyagi biztonságodat jelentő fizetésed. Egy idő után azonban döntened kell, hogy merre tovább. Javaslom, fix munkádat csak akkor add fel, ha legalább három, egymást követő hónapban vállalkozásod több pénzt hozott (nem a bevétel, hanem a bevétel mínusz a költségek!), mint a fizetésed.

 

Mit kell tenned a vállalkozásod elindítása előtt?

 

Semmiféleképpen ne rohanj ügyvédhez céget alapítani. A vállalkozási forma és az adózás kiválasztása csak az utolsó technikai lépés legyen! Előtte még nagyon sok dolgod van. Először is szükséged van egy vállalkozási ötletre.

 

Milyen legyen a vállalkozási ötleted?

 

  • valós igényre adjon megoldást,
  • nagy legyen a piaca,
  • gyorsan bevezethető legyen,
  • jó legyen az ára,
  • sokat lehessen belőle eladni,
  • legyen benne továbbfejlesztési lehetőség,
  • és a legfontosabb: nyereséget termeljen.

 

Piackutatás

 

Tudnod kell, hogy a vállalkozási ötleted hogyan viszonyul annak a piacnak a környezetéhez, ahova be akarsz lépni. Milyen alapvető tényezők határozzák meg, milyen tendenciák vannak, amire figyelned kell. Ismerned kell a versenytársakat, milyen versenyelőnyük és versenyhátrányuk van, mert ezen információk alapján kell meghoznod a saját stratégiádat.

Meg kell tanulj a vevő fejével gondolkodni, tudnod kell a problémáját és arra kell megoldást adjál. Gondold át, milyen versenyelőnyöd és versenyhátrányod van, mennyi szereplő van a piacodon, mennyire gyorsak, erősek, van-e ott még helyed és mire alapozod ezt. Tudsz annál rugalmasabb, de nem sokkal drágább lenni?

 

Ismerd meg a konkurenciád

 

  • milyen versenyelőnyük és milyen versenyhátrányuk van veled szemben
  • mennyi a nagy és kis szereplő
  • mennyire gyorsak és erősek
  • van-e ott még helyünk
  • mire alapozzuk ezt: tudunk-e rugalmasabbak, de nem sokkal drágábbak lenni?

 

Nézd meg a keresletet

 

  • kik lehetnek a vevőid? A „mindenki” rossz válasz és sokba is kerülne.
  • milyen a vevőd profilja:
    • hogy néz ki,
    • hol található,
    • hány éves,
    • mennyi pénze van
    • mi a problémája
    • mit kap most
    • hol találkozhatsz vele.

 

Kutasd fel a kínálatot

 

  • hányan vannak
  • kik azok
  • hogy lehet felvenni velük a versenyt
  • hol és hogyan jelennek meg.

 

Vizsgáld magát az adott piacot, ahova szeretnél belépni

 

  • milyen volt a múltban,
  • hol tart jelenleg,
  • milyen növekedési lehetőségek vannak benne,
  • mi várható a jövőben,
  • milyen tényezők befolyásolják a működését

 

 

Értékesítés

 

Készíts akciótervet, stratégiát, hogyan és mikor fogod elérni a céljaidat. Mérföldköveket kell felállítani, időpontokat kell hozzárendelni, mennyiségben, minőségben, értékben. Legyenek rövid, közép és hosszútávú terveid. Ha nem tűzöl ki célokat, nem fogod értékelni, ha mégis eléred őket.

Határozd meg, mi számít jónak, rossznak, mikor lehetsz elégedett az eredménnyel és mikor kell, hogy rosszul érezd magad annyira, hogy tegyél is valamit azért, hogy a cél megvalósuljon, azaz hol vannak azok a beavatkozási pontok, amelyekre megoldás szükséges.

Ilyen cél lehet pl. hogy egy éven belül legyen nullás a vállalkozás, vagy 2 éven belül legyen nyereséges.

Köteleződj el a célok mellett, írd le és figyeld, hogy megvalósult-e. Ha nem, mi az, ami rajtad múlt, és hogy tudsz ezen változtatni. Határozd meg az értékesítésed, hogyan fog eljutni a terméked, szolgáltatásod a vevőkhöz, milyen úton, kiken keresztül, hogyan kell értékesíteni.

Kinek akarsz eladni, egyáltalán te akarsz ezzel foglalkozni vagy külső értékesítési csapatra bízod. Az adott célokhoz kell kiválasztani a marketing eszközöket. Kit, milyen csatornán akarsz elérni, hány darabot szeretnél eladni stb.

 

Marketing

 

Képzeld el, hogy a vevőd ott ül veled szemben, és neki mondd el, hogy mi az a termék vagy szolgáltatás, amivel te meg tudod oldani az ő problémáját, milyen előnyökre tud szert tenni, ha tőled vásárol, miért vagy te szebb, jobb, mint a konkurenciád.

Szűkítsd le a célcsoportot, különben nagyon sok pénzt fogsz elégetni marketingre. A marketing nem csak hirdetésből áll. A kitűzött célhoz válassz megfelelő marketingeszközt.

Törekedj arra, hogy ne legyél unalmas. Akkor fognak felfigyelni rád, ha más vagy, mint a konkurencia, ha ki tudod emelni az előnyt, amivel jobban jár a vevő, ha tőled vásárol. Ha nem tudsz így írni, vedd igénybe marketingszövegíró segítségét.

Hiába van egy jó terméked vagy szolgáltatásod, ha nem tudnak róla, olyan, mintha bezártad volna egy páncélszekrénybe. A jó bornak nem kell cégér kategória idejétmúlt. De arra is figyelj, hiába jó a marketinged, ha nincs mögötte értékes termék vagy szolgáltatás, az becsapás és elég hamar kiderül.

 

Árazás

 

Ha már tudjuk, hogy jó az ötletünk, és van is rá kereslet, meg kell határozzuk az árainkat. Nem csak a kezdő, hanem a működő vállalkozásoknak is nehéz feladat az ár “belövése”.

Olyan árat állapítsunk meg, amit valóban kapni szeretnénk, mert az akciós árak veszélyesek, hosszú távon öngólt rúghatunk, mert az akciós árról nagyon nehéz lesz váltani a valós árra.

Az árral pozícionálsz. Legyenek csomagok. Fapados, normál és fullextrás.

 

Ismétlődő bevétel

 

Próbálj olyan tevékenységet végezni, ahol nem csak az új vevőkre koncentrálsz, mert ez a legdrágább, hanem a már meglévő vevőidnek is ajánlj fel további vásárlási lehetőséget. Akciók helyett inkább adj egy kupont, amit beválthat egy későbbi vásárlása során.

 

Figyeld a konkurencia árait, ne legyél túl olcsó, mert az nem hiteles, és hosszú távon nem vezet sehova, pontosabban a veszteséghez és a csődhöz vezet. Ha drágább vagy, mint a többiek, akkor adj hozzá valami pluszt, hogy úgy érezze a vevő, érdemes tőled vásárolnia.

Állíts fel egy 100%-os elméleti kapacitást pl. ha napi 8 órában  dolgozol, mennyit tudnál keresni? Ennek vedd kb a 60%-át és nézd meg, hogy fedezi-e a költségedet, és mennyi marad utána, miután mindent kifizettél? Ha elég, akkor kezdheted a vállalkozás indítását. Ha nem? Akkor tervezd újra. Abból indulj ki, hogyan tudnál több bevételt szerezni? Persze a költségeket is lehet csökkenteni, pláne az elején, de ez idővel megakadályozza a fejlődésedet.

Egy egyszerű módszer arra, hogyan állapítsd meg a minimum óradíjadat.

Egy hét 40 munkaóra, egy hónap 5 hét, az 200 munkaóra/hó. Ennek a 60%-a 120 óra. Mert biztosan nem dolgozol napi 8 órát, és itt a valóban „hasznos” munkavégzést értem.

Add össze a havi költségedet. Kata, bankköltség, könyvelő, telefon stb. Legyen 150.000 Ft/hó.

Add meg, hogy mennyi pénzt akarsz havonta kivenni a vállalkozásból, mint „fizetés”. Legyen 300.000 Ft/hó.

Add össze a két számot: 450.000 ft. Oszd el a valós óraszámmal. 450.000/120 = 3.750 Ft.

Ez az az összeg, amit biztosan el kell kérjél óránként. De vigyázz, ebben nincs semmi tartalék!

Amúgy ökölszabály, hogy nem érdemes vállalkozni 3.000 Ft-os órabér alatt, de ez inkább 7-8.000 Ft körül van.

 

Bevétel - kölség - profit

 

A kitűzött célok eléréséhez tudnunk kell, hogy mennyi a termék elkészítési ideje, szolgáltatás előállítása, ehhez milyen erőforrásokra van szükség. Vizsgálni kell, hogy milyen erőforrásokra van szükség egy adott cél eléréséhez, elő tudod-e állítani a szükséges terméket vagy szolgáltatást?

Mekkora a kapacitásod, milyen kapacitáskihasználtsággal számolsz, milyen ingatlanra, eszközökre van szükséged, idővel kell-e nagyobb raktárat szerezni, új gépet beszerezni, milyen a vezetőség összetétele, szakértelme, tapasztalata, elég-e a munkavállalók létszáma, mikor kell alkalmazottat felvenni stb.

 

Üzleti terv

 

Mi az üzleti terv?

Egy elképzelés arról, hogyan fog a jövőben működni a vállalkozásod, mennyi bevételre és költségre fogsz számítani, és mennyi marad belőle neked a végén. Bemutatja, hogy a vállalkozás alapgondolata - az ötlet -  egyáltalán működőképes-e, a kitűzött célt milyen úton és mikorra éred el vagy hol kell beavatkozni.

 

Kinek van szüksége üzleti tervre?

Minden vállalkozónak. Igen, még a kicsiknek is, akik még csak most tervezik, hogy vállalkozást indítanak, sőt nekik van igazán szükségük rá a legjobban, hogy kiderüljön, egyáltalán érdemes-e elindítani az adott vállalkozást.

 

Tényleg szükség van üzleti tervre?
 

Többször hallottuk már azt a kifogást, hogy felesleges üzleti tervet csinálni, ki tudja, mit hoz a jövő, a papír vagy az excel sok mindent elbír, inkább az üzlettel foglalkoznak, mint az üzleti tervvel. Az igaz, hogy nem tudjuk, mit hoz a holnap, de ha nem tervezünk semmit, akkor sok veszélynek vagyunk kitéve vállalkozóként, ha viszont elkészítjük, sok bizonytalanságot tudunk kiszűrni.
 

Az üzleti terved elkészítése során szembesülsz azzal, mi az, ami még kidolgozatlan az ötletedben, hol vannak az aknák elrejtve, hol kell beavatkozni, ha szükséges.

Ha nincs üzleti terved, az ötleted addig csak egy álom, egy kedves álom, de nem tűnsz hitelesnek vagy felkészültnek nélküle.

 

Előnyök
 

Ha van üzleti terved, az növeli az esélyeidet, hogy külső finanszírozási forrást szerezz, akár befektetőtől, banktól, pályázatot kiíró cégtől vagy akár csak egy barátodtól.

A megalapozott üzleti terv a meggyőzés szempontjából sokat jelent, és statisztikák szerint az üzleti tervvel rendelkező vállalkozások sikeresebbek, mint azok, akiknek nincs.

Egy jó üzleti terv megmutatja, hogy mennyire hitelesen tudod bizonyítani azt, hogy az adott területen otthonosan mozogsz, ismered a piacod, az adott terület problémáját, az ott lévő vásárlók igényeit, tisztában vagy a versenytársakkal, van elképzelésed arról, hogyan lépj ki erre a piacra.

 

Sok kérdésre kell választ adjál, rákényszerülsz, hogy végig gondold a folyamatokat, megismerd a piacod. Igen, a piacelemzés nehéz dolog, de megéri. Segít az iparág megismerésében, hogy amit csinálsz, van-e rá kereslet, vannak-e a piacon olyan szereplők, mint te, hányan vannak, akik ugyanarra a problémára adnak esetleg egy teljesen más megoldást, mint te.

Sokan megijednek magától a szótól is, hogy üzleti terv, az tuti valami bonyolult szakmai izé, nem értek hozzá, nem érdekel, úgyse érteném, miről beszélnek, fogalmam sincs, hogy kezdjek hozzá stb.

 

Ha valakinek van egy vállalkozási ötlete, akkor biztosan szeretné mások véleményét kikérni, azaz beszélni az ötletéről, visszajelzést kapni, hogy amit ő kigondolt, az vajon jó ötlet-e? Az üzleti tervben sem kell mást csinálni, mint elmesélni az ötleted, csak éppen alá kell támasztani, hogy hiteles is legyen. Mindenki szeret magáról beszélni, a te vállalkozási ötleted a te "gyereked", te is biztosan szívesen beszélnél róla. Pont ezt kell tenni az üzleti tervben is. Csak nem úgy, mintha egy kocsmában a barátodnak beszélnél róla, hanem egy kicsit szakszerűbben, hogy kiderüljön, felkészült vagy a dologra.

És bizony olyan kérdésekre is választ kell találjál, amire eddig esetleg nem gondoltál.

 

Kockázatok
 

Bizony sokszor előfordul, hogy bizonyos tényezőket nem veszünk figyelembe és ez bizony kockázatos lehet. A leggyakoribb példák:

 

  • Nem számolsz a gyors növekedéssel és felkészületlenül ér téged.
  • Ellopják az ötleted.
  • Nem veszed figyelembe az adókat.
  • Ingyen dolgozol, azaz magadnak nem adsz fizetést. A ráfordított idő is pénz, még ha nagyon lelkesen is dolgozol a saját vállalkozásodban.
  • Ragaszkodsz olyan dolgokhoz, amelyről menet közben kiderült, hogy nem jó elképzelés.
  • Nem mindenki elkötelezett az ötleted iránt, nekik nem részesedés kell, hanem fizetés.
  • A saját szempontodat nézed, nem a vevőét.
  • Ne akarj mindent Te csinálni, van, amit ki kell szervezni.

 

Vállalkozási formák

 

Hogy milyen vállalkozási formát és adózást választunk, az függ a végzett tevékenységtől, várható bevételtől és költségtől, ezeket szükséges összeírni, akkor lehet jó tanácsot adni.

Nem mindegy a felelősség kérdése: egyéni vállalkozóként és bt beltagként a magánvagyonunkkal felelünk a vállalkozás kötelezettségeiért, míg ez a felelősség a kft-ben korlátozott, viszont drágább is.

Fontos lehet még a szünetelés kérdése is, hiszen induló vállalkozóként egyáltalán nem biztos, hogy elsőre bejön a vállalkozási ötlet, és akkor nem árt átgondolni a dolgokat, erre kiváló lehetőség a szünetelés. Szünetelni viszont csak egyéni vállalkozás tud.

 

A leggyakrabban használt vállalkozási formák:

 

  • egyéni vállalkozás
  • bt – betéti társaság
  • kft - korlátolt felelősségű társaság

 

Egyéni vállalkozás

 

  • indítása ingyenes,
  • online is lehet,
  • ügyfélkapu kell hozzá,
  • nem kell hozzá ügyvéd,
  • nincs tőkeelőírási kötelezettség,
  • nem minden esetben kell vállalkozói bankszámla,
  • lehet katás,
  • lehet szüneteltetni,
  • korlátlan felelősséggel jár,
  • megszüntetéséhez sem kell ügyvéd.

 

Betéti társaság

 

  • ügyvéd kell hozzá, aminek ugye már díja van, azaz nem ingyenes, bár az illetékfizetési kötelezettséget megszüntették,
  • szükség van egy beltagra és egy kültagra minimum,
  • nincs tőkeelőírási kötelezettség (mint a kft-nél a 3 millió Ft),
  • mindig kell vállalkozói bankszámla,
  • nem lehet szüneteltetni,
  • lehet katás,
  • a beltag korlátlanul felelős,
  • kültag is lehet ügyvezető,
  • megszüntetéséhez ügyvéd kell.

 

Ha valaki egyéni vállalkozó, akkor nem lehet bt beltag, mert két helyen nem lehet korlátlan felelősséget vállalni, viszont lehet kültag a bt-ben az egyéni vállalkozó, sőt, akárhány helyen lehet kültag, ez nincs korlátozva. Létezik olyan bt, ahol a beltag egy kft, azaz a korlátlan felelősség átszáll egy korlátolt felelősségű társaságra, máris kilőve a korlátlan felelősség. De az ilyen bt nem lehet katás.

 

Korlátolt felelősségű társaság

 

  • ügyvéd kell hozzá,
  • 3 m Ft-os tőkeelőírási kötelezettség (nem csak pénzben lehetséges),
  • akár egyszemélyes is lehet,
  • mindig kell vállalkozói bankszámla,
  • nem lehet szüneteltetni,
  • nem lehet katás, de lehet kivás,
  • folyamatosan meg kell felelni a tőkeelőírási kötelezettségnek, különben át kell alakulni bt-vé vagy kényszertörlés lehet a vége,
  • korlátolt felelősség,
  • megszüntetéséhez ügyvéd kell, kivéve az egyszerűsített végelszámolás esetét. 
  • ha valakinek van egyéni vállalkozása, lehet kft-je is, akárhány, és bt-ben is lehet kültag, ezt így mind egyszerre.
  • a 3 millió forintos (vagy ezzel egyenértékű dolog) tőkebefizetési kötelezettség nem azt jelenti, hogy befizetem a bankba a 3 millió forintot, és az oda be van égetve, és nem nyúlhatok hozzá. Egyrészt nem kötelező bankba befizetni, lehet házipénztárba is, bár van olyan szabály, hogy utána ezt be kell fizetni a bankba. Másrészt azonnal elköltheted, természetesen a vállalkozás érdekében felmerülő költségre, és kell róla a számla, szerződés, stb. Nem muszáj rögtön a 3 millió forintot egyben befizetni, meg kell határozni egy időpontot, hogy mikor lesz teljes mértékben befizetve a jegyzett tőke, viszont addig nem él a korlátlan felelősség.

 

A vállalkozásodhoz szükség lesz a következőkre

 

  • ügyfélkapu
  • tevékenységi körök kiválasztása
  • cégkapu, ha céged lesz. Egyéni vállalkozásnak nem kell.
  • engedélyek
  • végzettség
  • székhely, telephely
  • vállalkozási forma
  • adózási mód kiválasztása
  • áfás legyen vagy sem
  • vállalkozói bankszámla
  • számlázóprogram vagy számlatömb (nyugtatömb)
  • bélyegző – nem kötelező
  • kamarai regisztráció
  • könyvelő
  • pénzügyek nyilvántartása

 

Adózás

 

Tételes költségelszámolás

 

A tételes költségelszámolás lényege, hogy a bevétel mínusz költség után fizeted az adót, azaz gyűjtögetned kell a számlákat, hogy csökkentsd a fizetendő adódat. Csak a vállalkozás érdekében felmerülő költségekről szóló számlákat lehet elszámolni.

Vannak bevételeink, ami mindig nettó, áfa nélkül. Vannak költségeink, ami szintén nettó, áfa nélkül (kivéve, ha alanyi mentes vállalkozó vagy, mert akkor a bruttó érték a költséged, mert az áfát nem igényelheted vissza). Csak olyan költség elszámolható, ami a vállalkozás érdekében merül fel.

 

Ha a bevételből levonjuk a költséget, akkor megkapjuk az adóalapot és ezután kell megfizetni az adót.

 

  • Először a nyereségadót kell megfizetni, ami 9%, akár egyéni vállalkozók vagyunk, akár cég.

 

Egyéni vállalkozónál vállalkozói szja-nak hívják, cégnél társasági adónak.

 

Ha ez megvan, megkapjuk az adózott eredményt.

 

De ez még csak azt jelenti, hogy a vállalkozás megfizette a nyereségadót, ha mint tulajdonos szeretnénk kivenni a pénzünket a vállalkozásból, osztalékadót kell utána fizetni.

Az osztalékadó két részből áll:

  • 15% szja,
  • és 17,5% szociális hozzájárulási adó (ennek van max. korlátja).  

 

Azaz az adózott nyereséget nem vehetjük ki rögtön a vállalkozásból.  A 15%-os szja-nak nincs max. korlátja, akármennyi az osztalék, mindig meg kell fizetni a 15%-os szja-t.

Viszont az osztalék utáni Szochónak van max. felső korlátja: a minimálbér (161.000 ft) 24-szerese után kell max. Szochót fizetni, ez 3.864.000 Ft (2020-ban), ezután a Szochó 17,5%, azaz max. 676.200 Ft lesz a Szochó fizetési kötelezettség, még akkor is, ha sok tízmillió forint az osztalék. Ezt az összeget még csökkenti, ha van például munkabérünk vagy vállalkozói kivétünk, vagy ingatlan bérbeadásból jövedelmünk. A KIVA alanynál fizetett munkabér is ide tartozik.

 

Bevétel

- Költség

Adózás előtti eredmény

- Nyereségadó 9%

Adózott eredmény

- Osztalékadó

  • Szja 15%
  • Szocho 17,5%

Amit kivehetsz

 

A törvény megengedi, hogy első évben „büntetlenül” legyünk veszteségesek, azaz nem kell nyereségadót fizetni. A következő években ez viszont már nem lehetséges, legalábbis nem „büntetlenül”.

 

Két lehetőség közül lehet választani: vagy meg kell fizetni a minimumadót vagy nyilatkozni kell, hogy tényleg veszteséges vagy, egy rakás adatot meg kell adni a bevalláson, és várható egy adóellenőrzés is. Egy ilyen ellenőrzés azért ne tartson vissza attól, hogy nyilatkozz, hogy veszteséges vagy, ha tényleg tudod ezt igazolni.

A minimumadót a bevétel 2%-a után kell megfizetni.

A keletkezett veszteséget fel lehet használni a későbbi években, de csak az adóalap max. 50%-ig.

Negyedévente kell adóelőleget fizetni egy egyéni vállalkozónak, és következő év május 20-ig kell leadni az szja bevallást és megfizetni a további adókat. Ugyanebben az szja bevallásban szerepel a magánszemélyként szja köteles jövedelem is és az osztalékadó is.

Egy társaságnak is kell adóelőleget fizetnie, ez a korábbi évek adójának összegétől függ, hogy mikor (első évben nincs adóelőleg) és május 31-ig kell leadni a társasági adóbevallást és megfizetni a még fennálló adót.

 

Bevétel alapú adózás

 

Kata és átalányadó

Lényege, hogy alapesetben nem kell gyűjteni a számlákat, bevétel alapján történik az adózás.

Az evát megszüntették 2019-ben, így ez az adónem nem választható és aki evás, annak át kell térnie valamilyen más adózásra.

Az átalányadó lényeg, hogy 40%-os költséghányadot el lehet számolni bizonylat nélkül, viszont a járulékot (főállásban) is a bevétel 40%-a után kell fizetni, ami azért nem igazán „olcsó” megoldás.

 

Mi a kata adózás lényege?

 

Leginkább a „kicsiknek” találták ki, akik jellemzően olyan szellemi tevékenységet végeznek, ahol kevés a költség. Bizonyos mértékig jó a kereskedelemre, de rendszerint csak a tevékenység elején, aztán ha kinövi magát, már nem jó erre a kata.

Akik a kisadózó vállalkozások tételes adóját választják, azok több más adónem bevallási, és befizetési kötelezettségét teljesítik vele.

Ennek az adózási formának előnye a havi fix összegű, előre pontosan tervezhető adó fizetése és az adminisztráció egyszerűsödése.

Nem kell számlákat gyűjteni a költségekről (általában), kivéve, ha kereskedelemmel foglalkozol, mert az áru eredetét igazolnod kell, és ha áfás vagy, mert akkor a bejövő számlák áfavisszaigénylése miatt kell a számla.

 

Főállásban havi 50.000 Ft/hó.

Mellékállásban havi 25.000 Ft/hó.

És választható a magasabb összegű kata, ami havi 75.000 Ft/hó, ezután több táppént és nyugdíjat kaphatunk.

 

Évi 12 millió forint bevételi határig nem kell több katát fizetni, efölött 40% a plusz kata adó.

Ha év közben indul a katás vállalkozás, időarányosan kell nézni a bevételi keretet, azaz ha valaki júliusban indul és év végégi működik folyamatosan, és több lesz a bevétele, mint 6 millió Ft, akkor a felette lévő rész után meg kell fizetni a 40%-os plusz katát.

Nem havonta kell nézni a bevételt, hanem éves szinten összesen, azaz ha egy hónapban 0 Ft a bevételed, a másik hónapban meg 2 millió Ft, akkor még nincs plusz kata adó.

Ha szünetelsz egész hónapban, ez csökkenti a kata bevételi keretedet (mert katát se fizetsz erre a hónapra).

Ha egy hónapban egy napot is katás vagy, az egész havi katát meg kell fizetni, nincs arányosítás, viszont jár a teljes 1 millió Ft-os bevételi keret arra a hónapra.

 

Kata Tanoda - online tanfolyam katás vállalkozóknak

 

katatanoda.jpg

 

Szeretnék értesítést kapni a legújabb kata változásokról.

katahirado_0.jpg

KATA HIRADÓ

 

 

Elektronikus ügyintézés – ügyfélkapu, cégkapu, e-papír, rendelkezési nyilvántartás, avdh

 

Ma már jóformán minden hatóság elektronikusan kommunikál a vállalkozásokkal, ezért ha vállalkozó akarsz lenni, akkor ügyfélkapu biztosan kötelező. Ezt okmányirodában, kormányablakban tudsz nyitni.

Olyan email címet adj meg értesítési címként, ami várhatóan sokáig nem változik, mert nem egyszerű megváltoztatni.

Reagálj mindig az ügyfélkapus értesítésekre, mert határidős dolgok is lehetnek benne.

Nem elég, hogy a könyvelődnek van meghatalmazása hozzád, sajnos előfordulhat, hogy érkeznek olyan levelek is, amit csak te kapsz meg, a könyvelő meg nem (ez fordítva is lehetséges).

Ha céget csinálsz, akkor még cégkaput is kell regisztrálni az ügyfélkapun kívül. Sajnos a cégkapu nincs kész teljesen, ezért előfordulhat, hogy kapsz egy levelet a cégkapura, de nem jön róla email, ezért érdemes pár naponta ellenőrizni a tartalmát. Fontos információ még, hogy 30 napon belül törlik az oda érkező leveleket, és később nem lehet már előhívni, ezért minden levelet tegyél át a tartós tárba.

Ha kommunikálnod kell egy hivatallal vagy hatósággal, már nem úgy van, hogy írsz nekik levelet, feladod postán vagy bemész személyesen. Erre már az epapírt kell használd.

Erre is az ügyfélkapudat kell használni. Megírod a választ, vagy kérelmet wordben, és beküldöd e-papíron keresztül a megfelelő hivatalnak. Először mindig a címzettet válaszd ki, utána a témát, és csatold a megírt választ. Fontos: amikor beküldöd, a beküldés tényéről készíts képernyőképet, mert nem mindig kapsz értesítést róla, hogy beküldtél valamit, és utólag ezt nehéz lesz előbányászni (vagy nem is lehetséges).

Vannak olyan dokumentumok, amelyeket alá kell írni, és csak utána fogadják el. Ha ezt elektronikusan akarod megtenni, akkor erre kiváló lehetőség az AVDH. Feltöltöd a dokumentumot, rátesz egy „bélyegzőt” és letöltöd. Ehhez is ügyfélkapu kell.

 

Online számla jelentése

 

Most még csak azokat a számlákat kell jelenteni a nav felé, amelyben az áfa eléri vagy meghaladja a 100.000 Ft-ot, azaz alanyi mentes vállalkozó alapesetben nem állít ki áfás számlát, bár ez alól vannak kivételek pl. tárgyi eszköz értékesítése bizonyos esetekben.

Ha nincs áfás számlád, akkor nem kötelező regisztrálni az Online Számla rendszerbe, viszont lehetőséged van rá.

2020. július 1-től változás lesz. Online adatszolgáltatásra kötelezett lesz minden olyan belföldi számla, amit adóalany felé állítottál ki, azaz cégnek, egyéni vállalkozónak, akinek van adószáma. Magánszemély számára kiállított számlát még 2020-ban nem kell jelenteni, viszont 2021. január 1-től ezeket a számlák is online adatszolgáltatásra kötelezettek. Javaslom, használj számlázóprogramot, vannak ingyenesek is, amelyek tudnak a Nav felé adatot szolgáltatni.

 

ÁFA

 

Vállalkozásod indítása előtt döntened kell, hogy áfás leszel-e vagy sem? Ezt jelölni is kell induláskor.

Ha áfás leszel, alapesetben 27% az áfa mértéke. Ezt kell felszámítsd a kiállított számláidban.

Vannak kedvezményes tételek, 18%-os, 5%-os áfa, és van olyan tevékenység, ami eleve mentes az áfa alól (pl. orvosi szolgáltatás, meghatározott pénzügyi tevékenységek, biztosítás stb. Ezeket az áfatörvény tételesen felsorolja.

 

Alanyi mentesség

 

Ha éves szinten a belföldi árbevételed nem éri el a 12 millió Ft-ot (indulás évében időarányosan, napokra kell nézni), akkor választhatod az alanyi adómentességet. Ez csak belföldön érvényes. Ha alanyi mentes vagy, nem kell felszámíts áfát a kimenő számláidban (vannak kivételek pl. tárgyi eszköz értékesítés bizonyos esetekben) viszont a bejövő költségszámláid áfáját sem igényelheted vissza. Mert hogy attól, hogy te alanyi mentes vagy, attól még áfás számlát fogsz kapni, ha veszel valamilyen terméket vagy szolgáltatást, ha a nyújtó áfás.

 

Hogyan döntsd el, hogy áfás legyél vagy sem?

 

Ha jellemzően magánszemélyeknek értékesítesz pl. masszőr, fodrász, műkörmös, és nem haladod meg az évi 12 millió Ft-os bevételi határt, akkor érdemes alanyi mentességet választani, mert a magánszemélyek nem igényelhetik vissza az áfát, neked viszont be kell fizetni, ha áfás vagy, és így 27%-kal leszel drágább, mint a konkurenciád.

Ha cégnek nyújtasz szolgáltatást, aki szintén áfás, nem fogja érdekelni, hogy te áfás számlát adtál neki, mert ő meg visszaigényli a neked kifizetett áfát.

Ha kereskedelmi tevékenységet végzel, azaz megveszel egy terméket, ráteszed az árrésed, és ezt eladod, akkor nagy valószínűséggel az a jó neked, ha áfás leszel. Miért? Mert akkor a bejövő számla nettó értéke lesz a költséged (az áfáját visszaigényled), erre teszed rá az árrésed, ez lesz az árbevételed, majd a fizetendő áfát, amit ugye megkapsz a vevőtől, így van miből kifizetned. Ha ezt alanyi mentesként tennéd, akkor a beszerzési ár a bejövő számla bruttó értéke, mert ugye alanyi mentesként nem igényelheted vissza az áfát, erre kell rátedd az árrést, és ilyen áron már nem biztos, hogy el tudod adni az adott terméket.

Harmadik országból behozott termékre ez még inkább igaz (pl Kína). Itt még lehet vám, importáfa, termékdíj, ami növeli a beszerzési árat, és még erre jön rá az árrésed. Ha alanyi mentes vagy, attól még az import áfát meg kell fizessed, de nem igényelheted vissza, míg ezt áfásként megteheted.

Ha esetleg nagyobb összegű volt a beszerzésed, mint az értékesítésed, akkor visszaigényelhető áfád keletkezik. Ez a vállalkozás indításakor elő is fordulhat, hogy több a költséged, mint a bevételed. Csak olyan költségek után lehet levonni az áfát, ami a vállalkozás érdekében merült fel.

Ami után jellemzően nem lehet visszaigényelni az áfát: üzemanyag, parkolás, személygépkocsi beszerzés stb. Ezeket is tételesen nevesíti az áfatörvény.

A visszaigényelhető áfát vagy visszakéred pénzben (ennek feltételei vannak), vagy átvihető követelésként a következő időszakban ezzel az összeggel csökkented a fizetendő áfádat.

A számlákat meg kell őrizni (elévülési időn belül), hogy bizonyítani tudd a levonás jogosságát egy ellenőrzés során.

Ha fizetendő áfád van, és havi áfás vagy, akkor a következő hónap 20-ig kell befizetni az áfát. Az áfabevallásban általában a számla teljesítési időpontja alapján szerepelnek a számlák, és ez független attól, hogy ezek a számlák kifizetésre kerültek vagy sem (pontosabban az egyéni vállalkozóknál van 45 nap „türelmi idő”, de ha ez alatt sem folyik be a számla ellenértéke, akkor be kell fizetni az áfát). Azaz előállhat olyan eset, hogy még meg sem kaptad a kimenő számlád ellenértékét, de már be kell fizessed az áfatartalmát.

Erre találták ki a kicsiknek a pénzforgalmi áfát, ami azt jelenti, hogy annak a számlának az áfáját kell befizessed, amit neked már kiegyenlítettek, és igaz ez a bejövő számláidra is, azaz akkor vonhatod le az áfát, ha te is kifizetted ezt a számlát. Pénzforgalmi áfát az választhat, akinek az éves belföldi árbevétele nem haladja meg a 125 millió Ft-ot.

Ezt a kifejezést, hogy pénzforgalmi áfa, szerepeltetni kell a kiállított számláidon. Ha nem teszed, akkor nincs „semmi” gond, azaz nem kapsz büntetést, viszont arra a számlára nem alkalmazhatod azt a szabályt, hogy csak akkor kell befizessed az áfát, ha azt ki is fizették neked.

 

Mikor választhatod, hogy áfás legyél?

 

Induláskor vagy év végén a következő évre vonatkozóan. Ezért is fontos már az elején átgondolni, mert ha pl kereskedelmi tevékenységet végzel, és alanyi adómentességet választottál, és menet közben rájöttél, hogy ez mégsem lesz jó neked, csak év végén tudsz rajta változtatni (kivéve, ha meghaladtad az értékhatárt, mert akkor kötelező áttérni).

 

Mikor kötelező?

Ha meghaladtad az értékhatárt.

 

Mikor lehetsz megint alanyi adómentes?

A megszűnést évét követő két évig még áfás leszel, utána választhatod az alanyi mentességet, ha megfelelsz a feltételeknek.

 

Környezetvédelmi termékdíj

 

Ha esetleg kereskedelmi tevékenységet végzel és harmadik országból hozol be terméket (ami lehet, hogy még vámköteles is, esetleg még import áfa is van utána), akkor a termék után lehet, hogy van termékdíj fizetési kötelezettséged, de a csomagolás után biztos van termékdíj bevallási kötelezettséged (még ha fizetendő termékdíjad nem is lesz). Ha eus országból hozol be terméket, ott nincs vám, viszont a termék lehet, hogy termékdíjköteles, de a csomagolásra biztosan kell termékdíj bevallás. Először be kell jelentkezni a termékdíj alá, és utána negyedévente bevallási kötelezettséged van.

 

Könyvelő

 

Mi a könyvelés?

 

A könyvelés a múltban történt gazdasági események rögzítése. A könyvelő feladata, hogy a vállalkozás bizonylatait, számláit olyan rendszer szerint rögzítse, amelyből elkészíthetőek azok a bevallások, amiket a hatóságok felé be kell nyújtani. A könyvelő az így feldologozott bizonylatok lapján tudja megmondani megbízójának, hogy a vállalkozásnak mikor, mennyi fizetnivalója van, mennyi adót igényelhet vissza, mennyivel tartoznak mások a cégnek.

A könyvelőnek az átadott számlákat ellenőriznie kell, ha hibás a számla, nem lehet lekönyvelni, vissza kell juttatni az ügyfélnek. Bizonylatot elszámolni kizárólag a vállalkozás érdekében felmerült költségekről lehet. A könyvelő nem vezethet házi pénztárat, nem utalhat a vállalkozó nevében, ez az ügyfél feladata. A szerződések, teljesítési igazolások elkészítése, a kimenő számlák szerződés szerinti adattartalmának ellenőrzése szintén olyan feladatok, melyet az ügyfélnek magának kell elvégeznie.

A könyvelő feladatai közé tartozik, hogy felhívja az ügyfél figyelmét a szabálytalan működésre, tájékoztassa a szabálysértés várható következményeiről. Meg kell tanítani az ügyfelet, hogy milyen bizonylatokra, nyilvántartásokra van szükség, hogy el tudja végezni a munkáját mind a könyvelő, mind a vállalkozó.

 A könyvelő nem tud mindent megoldani, nem feladata utólag bizonylatok gyártása, nem hozhat döntéseket az ügyfél helyett. Nem követhet el bűncselekményt, nem is nyújthat hozzá segítséget. A könyvelés elsősorban nem tanácsadás, persze ma már sok könyvelő is tud adótanácsot adni, de bonyolultabb ügyekben inkább kérjük adótanácsadó segítségét. A problémát sokszor az is okozza, hogy nincs meg  a közös nyelv a könyvelő és az ügyfél között, nem mindig értik meg egymást.

Van még számos olyan eset, amiben nem a könyvelőnek, hanem a vállalkozónak kell döntenie, nem háríthatja át a felelősséget a könyvelőre, ilyen pl. hogy ha a vállalkozás veszteséges, akkor fizet-e jövedelem minimum szerinti adót vagy sem, vagy ha esetleg visszaigényelendő áfája van, akkor valóban kérik e az áfa kiutalását vagy a következő áfa fizetési időszakban inkább azzal az összeggel csökkentik a fizetendő adót. Év végi záráskor derül ki sokszor, hogy a vállalkozás erősen nyereséges, és akkor jön az igény a vállalkozó részéről, hogy a könyvelő oldja meg, hogy eltűnjön a nyereség és minél kevesebb adót kelljen fizetni. Ez sem a könyvelő feladata. Nyilván van erre többféle legális és illegális megoldás, de ilyenkor a legjobb, ha egy adótanácsadóval konzultál a vállalkozó, és a legális adóoptimalizálás végeredményét a könyvelő lekönyveli.

Egy vállalkozó fő feladata, hogy üzletet kössön, bevételt szerezzen és profitot realizáljon, nem az, hogy a naponta változó adótörvények között megpróbáljon kiigazodni. Ezért szükség van egy könyvelőre. Ha tisztában van a vállalkozó, hogy milyen kötelezettségei vannak, hogyan szeretne működni, jobban megérti, mit várhat el a könyvelőtől és viszont.

Jó lenne, és egyetértek a kitűzött céllal, hogy legyen olyan adózás Magyarországon a kicsiknek, hogy csak beírja a bevételét, és már készen is van a bevallás, de annyira bonyolult ma a jogi környezet, hogy ezt könyvelő nélkül igencsak veszélyes, és ráadásul egyéni vállalkozóként a saját vagyonoddal felelsz.

Ha valakinek alkalmazottja van, azután ugyanúgy el kell végezni a bérszámfejtést és el kell küldeni a havi járulék bevallást, és aki áfa körbe tartozik, azaz nem alanyi mentes, annak szintén be kell küldenie az áfa bevallást. Bizonyos esetekben az alanyi mentesnek is van áfa fizetési vagy bevallási kötelezettsége.

Az év végén is szükség lehet könyvelői segítségre az elektronikus bevallások elkészítésénél és beküldésénél.

 

Ki a felelős? A könyvelő, vagy a vállalkozó?

 

Nem árt tudni, hogy mindenért a vállalkozás ügyvezetője (vezető tisztségviselője) a felelős. Igen, azért is, amit a könyvelő csinál. Pedig sokszor a vállalkozó nem is tudja, hogy igazából mit is csinál a könyvelő, mégis milliós kárt okozhat a vállalkozásnak. Ez a törvény, ehhez kell alkalmazkodni. Mit lehet tenni? Nagyon részletes és mindenre kiterjedő szerződést írni, hogy mind a vállalkozó, mind a könyvelő védve legyen, de vállalva a felelősséget az elkövetett hibákért.

Olyan könyvelő, aki nem hibázik, nem létezik. A jelenleg hetente (jó esetben havonta) változó törvényi szabályozások tengerében senki nem jelentheti ki magáról, hogy ő aztán biztosan nem fog tévedni, hiszen akkor egész nap a jogszabályokat kellene bújni, na de akkor mikor is dolgozik? Induljunk ki abból, hogy valaki hibázni fog, mert ez azért elég valószínű. Egyszerűbb esetben, ha a könyvelő hibájából történt a bírság kiszabása, felajánlja annak megtérítését a vállalkozó részére.

Ha az ügyfél hibájából történt a mulasztás, akkor ugye meg kell fizetni a bírságot. De ha a könyvelő késedelmesen vagy hibásan nyújt be egy bevallást, és ez egyértelműen bizonyítható, hogy az ő felelőssége, akkor is a vállalkozást fogják megbüntetni, és a vállalkozás elemi érdeke, hogy ezt a könyvelőn behajtsa. Mikor és hogyan tudja ezt megtenni? Ha van aláírt szerződése, és a könyvelési díjról számla kerül kiállításra.

Ha a könyvelő nem ismeri el a hibáját, akkor a szerződés és számla birtokában bírósági eljárás keretében a kártérítést el lehet indítani. Hogyan tud ennek a kártérítési igénynek megfelelni a könyvelő? Ha van egy kis esze, felelősségbiztosítással rendelkezik. A biztosító akkor térít a könyvelőnek, ha van szerződése, szabályosan kiállított számlája, és elektronikus jogosultsággal rendelkezik az adott vállalkozáshoz (ügyfélkapus hozzáférés).

 

Támogatások, pályázatok

 

Van többféle lehetőség az induló vállalkozások támogatására, de nagyon figyelni kell a feltételekre. Arra már most felhívnám a figyelmed, hogy a pályázatok nagy része utólagos finanszírozású, ami azt jelenti, hogy rendelkezésre KELL állnia a pénznek, meg kell venni az adott eszközt, be kell mutatni róla a számlát, és UTÁNA utalják a pénzt a nyertes pályázónak!

Azt is tudnod kell, hogy egy vállalkozásnak támogatás nélkül is életképesnek kell lennie, különben addig fog létezni, amíg a támogatás tart.

Ha regisztrált munkanélküli vagy, akkor igényelhetsz 6 havi minimálbér-támogatást. A lakóhelyed szerinti munkaügyi központban kell érdeklődj a feltételek iránt. Ezt általában meg szokták adni (vannak tevékenységek, amelyekre nem), érdemes megpróbálni.

Regisztrál munkanélküliként lehet magasabb összegű támogatásra is pályázni, ezt viszont figyelni kell, hogy mikor írják ki, és van-e még a keretből. Itt tanfolyamon kell résztvenni, üzleti tervet kell készíteni. Érdeklődj a feltételekről a pályázat kiírójánál.

A további pályázati lehetőségekről érdemes az erre szakosodott oldalakat követni.

 

Pénzügyek

 

Ha már megvan a vállalkozás, indulhat az üzletszerzés, kiállítod az első számlákat és várod, hogy fizessenek a vevők. Mi van, ha valaki nem fizet? Ez bizony elő szokott fordulni.

Üzletkötés előtt mindenféleképpen ellenőrizd le az üzleti partnered, erre vannak ingyenes adatbázisok.

Figyelj a helyes számlakiállításra, ha reklamáció miatt visszaküldik a számlát, újraindul a fizetési határidő.

Biztosítsd, hogy a számlaátvételről legyen dokumentumod, akár átvételi elismervénnyel, vagy ha postai úton adod fel a számlát, akkor tértivevényes legyen.

Ha lejárt a fizetési határidő, lépj időben, ne hagy felgyűlni a kintlévőséget.

Mindig legyen szerződés, ha nagyobb munkát vállalsz el, határozd meg a teljesítést, kérj előleget vagy számlázd le a részteljesítéseket.

 

Hasznos videók a Youtube csatornánkon

 

Készítettünk pár – nem teljeskörű – videót a népszerű témákról

 

 

Ha inkább olvasnál ezekről a témákról

 

Készítettünk egy összefoglaló bejegyzést, ahol a vállalkozásodat érintő témákat részletesen ismertetjük.

 

 

Szolgáltatásaink

 

  • Vállalkozásindítási tanácsadás online (személyesen is lehet)

  • Vállalkozói képzés – tantermi és online

  • Üzleti terv készítés

  • Könyvelés

 

 

Megvásárolható online termékek

 

 

 

Készítettem neked egy komplett vállalkozói tudás tanfolyamot, ami tartalmazza az összes olyan fontos gazdasági információt, ami ahhoz szükséges, hogy eredményesen indítsd el a vállalkozásodat. A közérthető anyag tele van hasznos és nélkülözhetetlen információkkal. Olyan, azonnal alkalmazható megoldásokat találsz benne, melyekkel hamarabb kezdhetsz el pénzt keresni. Minden év januárjában felvesszük videóra a tantermi képzésünket, és ez az Online Vállalkozói Képzésünk. Ajándékba kapod hozzá a 2020. januári tantermi képzésünk felvételét (amikor készen lesz).

 

 

Bejelentkezés a KATA alá

Adatbejelentők NAV, önkormányzat, kamara

Ügyfélkapu, EBEV, webes ügysegéd, tárhely

 

 

Több olyan eset is van, mikor szükségünk van egy nullás igazolásra, azaz nem tartozunk az adóhatóság felé. Ilyen lehet pl. ha új üzleti partnerrel kötünk szerződést, hitelt szeretnénk felvenni, közbeszerzésen akarunk indulni, és ilyenkor jön a kapkodás, hogy azonnal kellene egy ilyen igazolás, de a könyvelő szabadságon van vagy esetleg nem elérhető. Na ilyen esetekre jó a mi jegyzetünk, ami lépésről lépésre megmutatja, hogyan kell lekérni egy ilyen igazolást.

 

 

Ez egy online tanfolyam katás vállalkozóknak, ami áll egy videósorozatból, egy szöveges ebookból és mellékletekből, hogyan kell elindítani a katás vállalkozást, milyen adatbejelentőket kell kitölteni az indulás után, és mire kell figyelni a működtetés során. Az online tanfolyamot akkor nézed meg, amikor akarod, és ahányszor akarod, nem fogjuk letörölni.

 

Kik vagyunk?

 

Szilágyi Anita – mérlegképes könyvelő, adótanácsadó

Több mint 20 éve dolgozom gazdasági területen.Kezdetben munkaviszonyban könyvelőként, kontrollerként egy nagyvállalatnál, majd a Gundel étterem pénzügyi vezetőjeként beleástam magam a pénzügyek világába, később egy patikákat üzemeltető cégcsoport válságmenedzsere voltam. 8 éve vagyok vállalkozó, az eddig megszerzett tudásomat a kisvállalkozók részére szeretném átadni.

 

Vuray György – vállalatfinanszírozási és üzletfejlesztési tanácsadó

Fő területem a vállalkozásfinanszírozás. A 2008-as pénzügyi válság alaposan átrendezte ezt a területet is, sok cégnek, vállalkozásnak pillanatok alatt kellett a hirtelen megváltozott körülményekhez alkalmazkodni. Felértékelődött az üzleti tervezés, kockázatelemzés szerepe. Tanácsadói munkám során olyan tudással, gyakorlati információkkal szeretném ellátni a résztvevőket, melyek segítségével vállalkozásukat biztonságosabban és eredményesebben tudják majd vezetni.

 

 

 

Ahol megtalálsz minket

 

Vállalkozás Okosan honlapja

Facebook oldal

Facebook csoport

Youtube csatorna

Feliratkozás hírlevélre

 

Blog kategória: 

Bemutatkozás

 

Üzleti terv készítésével, vállalkozás indítási, adó és számviteli tanácsadással foglalkozunk. Időről-időre vállalkozói képzést szervezünk azoknak, akik szeretnék megérteni, hogyan készül az üzleti terv, hogyan kell elindítani egy vállalkozást, hogyan kell kiválasztani a legoptimálisabb adózási módot, mi a pénzforgalmi szemlélet és hogyan értelmezzék számviteli eredményüket.

Vállalkozói képzés

 

Üzleti terv, vállalkozás indítás, adó és számviteli ismeretek - vállalkozást tervezőknek és vállalkozóknak.

Időtartam: 2 nap

Részletes ismertető

Rólunk

Vállalkozásindításban, adózásban, pénzügyi és üzleti működésben segítünk. Üzleti terv készítés, könyvelés, adótanácsadás, vállalkozói képzés található szolgáltatásaink között.

 

Elérhetőségeink