Ugrás a tartalomra

Marketing stratégia alapok - bármilyen vállalkozás számára

 

Biztosan Te is tapasztaltad már, hogy mennyire fontos a stratégikus gondolkodásmód egy vállalkozás beindítása és építése során.

Kép
marketing

 

Ha nem gondolod át az alapvető kérdéseket - például hogy milyen adózási formát érdemes választanod - akkor annak komoly következményei lehetnek.

Nos, nincs ez másképp a marketing területén sem.

Ha csak azért vagy jelen TikTokon és Facebookon (vagy lényegében bármelyik felületen) mert éppen ezek a trendik az pont olyan, mintha azért választanád a KATA adózást, mert olyan cukin hangzik.

Ha tehát belefeccölted azt a rengeteg időt a vállalkozásod beindításába, akkor a következő lépés mindenképpen az legyen, hogy összeállítasz egy profi marketing stratégiát (ami a Te bizniszedre van szabva).

 

Nézzük, hogy miért fontos már a vállalkozásod kezdeti szakaszában is stratégikusan gondolkoznod.

 

A marketing stratégia NEM csak a nagyok játékszere

 

Ez talán az egyik legnagyobb tanulság, amit a 300+ ügyféllel való munka során megtapasztaltam.

Teljesen mindegy, hogy mekkora vállalkozásról beszélünk, a megfelelő stratégia hiánya alapjaiban véve vágja el annak a lehetőségét, hogy az adott biznisz elérje a benne lévő potenciált.

És ez ugyanúgy igaz a szolgáltatókra (például egy kozmetikusra vagy egy fodrászra), mint a webáruház-üzemeltetőkre.

Sőt, itt is igaz a népszerű mondás, hogy “nem a méret a lényeg”.

Teljesen mindegy, hogy egy havi pár százezer forintos forgalmú kisvállalkozásról beszélünk vagy egy több milliárdos árbevételű KKV-ről, egy megfelelő marketing stratégiára mindkét szervezetnek szüksége van.

 

Ennek két fő oka van.

 

1. ok: Ha nem tudod mi miért történik, akkor skálázni sem fogsz tudni

 

Az online marketingnek köszönhetően megadatott számunkra az a luxus, hogy szinte mindent mérhetünk.

Ez egy elképesztően kritikus - ugyanakkor alulértékelt - előnye az online világnak, ami lehetővé teszi a legkisebb vállalkozások számára is, hogy hatékonyan hirdessék magukat.

Amíg egy újsághirdetés vagy rádióreklám több százezer forintba kerül (és az eredményét sem tudod pontosan lemérni), addig egy Google vagy Facebook hirdetés szó szerint 1-2 ezer forintból is beindítható.

Ennek köszönhetően pedig már tényleg minimális költségkeretből el tudsz kezdeni tesztelni, az eredmények alapján pedig folyamatosan javíthatsz a hirdetéseiden.

 

2. ok: ha elveszel a napi teendőkben, akkor egyszerűen kihagysz majd nagy lehetőségeket

 

A másik fő ok - amit szintén a saját bőrömön tanultam meg - hogy ha leragadsz a napi teendőknél, akkor egyszerűen nem fogsz tudni tovább fejlődni.

Biztosan találkoztál már ezzel a közhellyel is: “ha a vállalkozásodban dolgozol, akkor nem lesz időd a vállalkozásodon dolgozni”.

Nos, ez is nagyon igaz…

Kezdetben persze nincs más lehetőséged, mint hogy Te végzed az operatív feladatok nagy részét, de ha emellett nem szánsz időt a marketing feladatokra, akkor sosem jutsz el oda, hogy segítséget tudj bevonni és elkezdhess delegálni.

Lehet, hogy ez még nagyon távolinak tűnik Neked, de az is lehet, hogy már most is így dolgozol. Ez esetben hatalmas pacsi, mert tényleg nagyon kevesen jutnak el odáig, hogy kiszakadjanak a vállalkozásuk csapdájából.

Egy megfelelő stratégia azért lesz ebben a segítségedre, mert csak egyszer kell rászánnod 1-2 napot az összeállítására, aztán már csak működtetni kell azt a rendszert.

 

Na de eleget beszéltem az okokról, nézzük hogyan indulhatsz el.

 

Mégis hogyan épül fel egy jó stratégia?

 

Ha eldöntötted, hogy Te is szeretnéd profin összeállítani a marketing rendszered alapját, akkor a következő felmerülő kérdés az lesz, hogy vajon mégis hogyan néz ki egy jó stratégia.

A jó marketing stratégia lényegében egy átfogó doksi, ami kijelöli az irányt a vállalkozásod számára és megmutatja, hogy hogyan juthatsz el A-ból B-be.

 

Ehhez meg kell határoznod, hogy:

 

  • hol állsz jelenleg (ez lesz a kiindulási pont, tehát az A)
  • hová szeretnél eljutni (ez lesz a cél, tehát a B)
  • milyen időtávon szeretnél eljutni a célig
  • és milyen erőforrásaid vannak, amit a cél elérésére tudsz fordítani

 

Ezeket a kérdéseket kell első körben átgondolnod és ez adja majd meg a stratégiád vázát.

Ahogy látod, egy jó marketing stratégia kifejezetten a Te vállalkozásodra van szabva, hiszen olyanok is nagyban befolyásolják, hogy milyen lehetőségekkel rendelkezel.

Több tucat online marketing stratégiát készítettünk már el az ügyfeleink számára és alapvető tapasztalat, hogy az erőforrások határozzák meg leginkább a végső doksi tartalmát.

Ha ugyanazt a vállalkozást nézzük két különböző élethelyzetben, már akkor is merőben más lesz a végeredmény. Nézzünk egy konkrét példát, mondjuk egy tanácsadót/coachot.

Ha havonta 50 ezer forintot és 30 órát tudsz marketingre szánni, akkor nagyon erősen a tartalomgyártás felé kell elindulnod, mert jelen helyzetben több az időd, mint a pénzed. Ilyenkor nem szabad belemenned egy Google Ads licitháborúba a konkurenseiddel szemben, mert nagyon nagy az esélye, hogy alulmaradsz.

Sokkal jobban jársz, ha elkezdesz hasznos és érdekes tartalmat gyártani és azokat hirdeted meg (mondjuk Facebookon).

 

Ezáltal:

 

  • sokkal olcsóbban szerzel figyelmet (tartalmat hirdetni jelentősen olcsóbb, mint ügyfeleket szerezni)
  • a vásárlói útvonal egy korábbi szakaszát célzod meg, akikre a konkurenseid - egyelőre - jó eséllyel még nem lőnek
  • minden egyes új tartalmaddal (legyen az cikk, podcast vagy videó) értéket teremtesz a vállalkozásod számára
  • ezek pedig később passzívan is termelhetik Neked a bevételt (itt jön képbe a keresőoptimalizálás, hogy megszerezd a Google-ből az organikus forgalmat)

 

Ezzel szemben ha ugyanaz a vállalkozás más lehetőségekkel rendelkezik, akkor merőben más stratégiát kapunk.

Ha például havonta 400 ezer forintot és 10 órát tudsz marketingre szánni, akkor nem a tartalomgyártás felé fogunk elindulni, hanem a büdzséből próbáljuk a lehető legtöbbet kihozni.

Ez esetben lehet, hogy csak havi 1 cikket fogsz tudni megírni (ami belefér abba a 10 órába), a többit pedig hirdetésekre kell majd elkölteni.

Persze ez nem jelenthető ki ilyen egyértelműen, ugyanis több százezer forintos havi költségkeretből már simán kiszervezheted a marketing tevékenységed legalább egy részét, amivel könnyedén áthidalhatod azt, hogy nincs időd tartalmakat gyártani.

 

Végül pedig arra sem árt odafigyelni, hogy milyen időtávra és milyen részletességgel dolgozod ki a stratégiát.

Sokan azt hiszik, hogy akkor jó egy stratégia, ha pontosan ki van benne minden dolgozva (pl.: mikor milyen poszt megy majd ki, melyik hirdetés hogyan néz ki, stb), pedig ez egyáltalán nem igaz.

A stratégiának egyszerűen annyi a feladata, hogy kijelölje az irányt. Ami viszont nagyon fontos, hogy ezek adatalapú döntések legyenek.

Semmi nem okozhat annál nagyobb kárt, mint hogy feltételezésekre és hiedelemekre alapozva állítod össze a vállalkozásod marketing tervét.

 

Szintén hatalmas előny az online marketingnél, hogy rengeteg adat áll rendelkezésünkre, ezeket pedig egyszerűen kötelező használni a stratégia összeállításakor.

 

Így állítsd össze a saját marketing stratégiádat (lépésről lépésre)

 

Most, hogy megbeszéltük, hogyan áll össze egy igazán jó stratégia valószínűleg felmerült benned még egy kérdés.

 

Vajon hogyan tudod majd eldönteni, hogy hol érdemes jelen lenned?

 

Nos, ahogy korábban is említettem ennek minden esetben adatalapú döntésnek kell lennie, amit általában a következő szempontok alapján hozunk meg:

 

  • milyen a jelenlegi iparági helyzet
  • milyen célokat tűztél ki magad elé
  • milyen lehetőségekkel rendelkezik a vállalkozásod (idő és pénz)
  • hol található meg az ideális célközönséged (ehhez ismerned kell a buyer personákat)
  • milyen felületeket használnak a közvetlen konkurenseid
  • azokat milyen hatékonysággal használják

 

Fussuk át gyorsan ezeket.

 

Milyen a jelenlegi iparági helyzet?

 

Kritikus fontosságú legalább egy alap iparági felmérés elvégzése a marketing stratégia összeállítása előtt.

Nem kell túlgondolni és több milliós piackutatást végezni, de az elérhető infókból érdemes összeszedni, hogy mi a helyzet az adott iparágban.

Itt figyelni kell a külső befolyásoló tényezőket (pl.: egy vírushelyzet) és az esetleges szezonalitást is (pl.: jóval nehezebb sílécet értékesíteni nyáron).

Ezeket figyelembe véve már fel fogod tudni mérni a piaci környezetet.

 

Milyen célokat tűztél ki magad elé?

 

Ezután figyelembe kell venned, hogy milyen célokat tűztél ki magad elé. Ezek általában üzleti célok, amiket aztán visszafejthetsz marketinges alcélokká.

A célok meghatározása során érdemes a SMART célkitűzés módszerét alkalmazni.

A SMART egy egyszerű akronim, ami a következő 5 elemből áll össze:

 

  • Specific = konkrét, pontos, jól definiálható
  • Measurable = mérhető
  • Achievable = elérhető
  • Relevant = releváns, tehát fontos az adott vállalkozás számára
  • Timely = időhöz kötött

 

A célok nagyban befolyásolják a használható csatornákat és úgy általánosságban a stratégia irányát is, de minden esetben össze kell azokat hangolni az erőforrásokkal.

 

Milyen lehetőségekkel rendelkezik a vállalkozásod (idő és pénz)?

 

Erre azért van szükség, mert lehetnek igazán agresszív növekedési céljaid (pl.: 10 milliós éves bevételről 200 milliósra nőni 1 éven belül), de ha ehhez nem párosulnak megfelelő erőforrások, akkor a cél csupán egy álom marad majd.

És pontosan ezért említettem korábban is, hogy nem szabad túlságosan részletesen és túl hosszú távra kidolgozni a marketing stratégiát.

Ez egy folyamatosan fejlődő és alakuló doksi lesz, amit érdemes 3-6 havonta felülvizsgálni és a beérkező eredmények alapján újabb döntéseket hozni.

Lehet például, hogy az első 3 hónap eredményei alapján a Facebook hirdetések mindent dominálnak. Ilyenkor pedig az egyetlen épkézláb megoldás, hogy az erőforrások nagy részét átcsoportosítod erre a csatornára, hogy rövid távon a lehető legtöbbet hozd ki belőle.

 

Hol található meg az ideális célközönséged?

 

A következő fontos kérdés amire ki kell térned az az, hogy vajon hol érheted el a potenciális vásárlóidat.

Ehhez ismerned kell a buyer personáidat, hiszen csak akkor tudod majd meghatározni, hogy milyen felületen érheted el őket a leghatékonyabban ha tudod, hogy kik ők egyáltalán.

Ha nagymamáknak árulsz kötőfonalat, akkor valószínűleg nem a TikTok lesz a Te csatornád, ha pedig luxusautókat értékesítesz, akkor jó eséllyel nem az Instára kellene fókuszálni minden erőforrást.

A fentebb linkelt cikkemben lépésről lépésre bemutatom, hogy hogyan tudod meghatározni a buyer personáidat, úgyhogy ezt a lépést semmiképpen ne hagyd ki.

 

Milyen felületeket használnak a közvetlen konkurenseid?

 

Ezután érdemes megvizsgálni azt is, hogy a közvetlen konkurenseid milyen felületeken vannak jelen.

Ez azért fontos, mert ha a 10 konkurensed közül egy sem használja mondjuk az Instát, akkor ott két lehetőség merül fel:

  • vagy senkinek sem vált be,
  • vagy nem próbálták (vagy egyszerűen csak nem jól használták, ezért nem hozott eredményeket).

 

Az első esetben jó eséllyel Neked sem érdemes vele foglalkoznod, a másodikban viszont lehet találtál egy olyan ziccert, amit a többiek kihagytak.

 

Azokat milyen hatékonysággal használják?

 

Végül pedig azt is érdemes megvizsgálni, hogy a konkurensek milyen hatékonysággal használják az adott csatornákat.

Az egy dolog, hogy mondjuk Instán jelen vannak, viszont az már más kérdés, hogy vajon a forgalmuk hány százalékát generálja az a csatorna.

Ezt természetesen sosem lehet teljesen pontosan meghatározni, de egy kis kutatással simán rá lehet jönni a megközelítő adatokra.

 

Összefoglalás

 

Ez lett volna tehát az a 6 lépés, amin érdemes végigmenned a saját marketing stratégiád összeállítása során.

Ez persze még közel sem a teljes módszertan, de emészthető mennyiségű információt szerettem volna első körben átadni Neked, így szerintem ez kezdetnek bőven elég.

Ha belevágsz és elkezdesz dolgozni a saját stratégiádon, akkor javaslom nézd meg a cikkben elhelyezett linkeket is, mert ott részletesen is írok a különböző témákról és lépésekről.

 

Balogh Dávid

Boom Marketing

 

Vállalkozás Okosan ajánlása

 

Örömmel tájékoztatlak Titeket, hogy a Boom Marketing és a Vállalkozás Okosan közös együttműködésre lépett.

Akár induló, akár működő vállalkozás vagy, a marketingnek nagyon fontos szerepe van. Mivel ez nem a Vállalkozás Okosan területe, ezért bátran ajánlom, hogy nézd meg, milyen szolgáltatásokat tud Neked nyújtani a marketing területén a Boom Marketing.

 

A marketingben a legnagyobb kérdés mindig a "mit", nem pedig a "hogyan"?

Amíg nem tudod a választ arra, hogy mit érdemes használnod az elérhető marketing csatornák közül, addig felesleges a hogyanon gondolkodnod.

Ebben szeretne most segíteni Neked a Boom Marketing.

 

Miben segít Neked a Boom Marketing?

 

Köszönöm, hogy egy megosztással támogatod a munkámat.

 

Ahol megtalálsz minket

 

Vállalkozás Okosan honlapja

Facebook oldal

Facebook csoport

Youtube csatorna

Feliratkozás hírlevélre

Blog kategória

Átalányadó Kalauz - Egyéni Vállalkozók Könyve kibővített kiadás

Átalányadó Kalauz - áttérés katáról átalányadóra határidőkkel, nyomtatványokkal, képernyőképekkel lépésről lépésre

Áttérés katáról átalányadóra - 22T101E, 22T1041, 2258 nyomtatványok kitöltése képernyőképekkel, lépésről lépésre.

ÁNYK és ONYA használata.

Áfabevallás (2265), közösségi nyilatkozat (22A60) kitöltési útmutató. Adófolyószámla lekérdezése.

Adókalkulátorok: kata, átalányadó, tételes költségelszámolás, társasági adó, kiva.

Eredménykimutatás és cash-flow tervező.