Vállalkozás indítása
Üzleti terv
Pénzügyi terv sablon
Csináld magad üzleti terv - segítünk!
Számtalan leírást találhatsz az interneten, hogy mi az üzleti terv, miért van rá szükség, kinek kell egyáltalán ilyet csinálni?
Van, ami nagyon profi, cserében igen bonyolult és tele van szakszavakkal és van olyan is, ami igencsak elnagyoltan tartalmaz információkat.
Most egy olyan üzleti terv tájékoztatót raktam össze, ami kifejezetten induló vállalkozások részére készült, és igyekszem olyan egyszerűen beszélni róla, mint a paprikás krumpli receptjéről.
Vállalkozás indításához szükség van egy vállalkozói ötletre, fel kell mérni a piacot, mennyire van szükség az általunk végzett tevékenységre, elemezni kell a konkurenciát, be kell árazni a tevékenységünket, össze kell gyűjteni az induláshoz és a működéshez szükséges költségeket, majd ki kell választani a vállalkozási formát és adózást.
Tényleg szükség van üzleti tervre? Kifogások és ellenérvek
Többször hallottuk már azt a kifogást, hogy felesleges üzleti tervet csinálni, ki tudja, mit hoz a jövő, a papír vagy az excel sok mindent elbír, inkább az üzlettel foglalkoznak, mint az üzleti tervvel. Az igaz, hogy nem tudjuk, mit hoz a holnap, de ha nem tervezünk semmit, akkor sok veszélynek vagyunk kitéve vállalkozóként, ha viszont elkészítjük, sok bizonytalanságot tudunk kiszűrni.
Ma már ugye természetes, hogy ha kocsival elindulunk valahova, akkor bekapcsoljuk a gps-t és nem bizonytalanul ténfergünk az utakon, tudjuk, hova szeretnénk eljutni, és megtervezzük az oda vezető utat, esetleg többféle útvonalat is felállítunk. Ezt kell csinálni a vállalkozásodban is, erre jó az üzleti terv.
Az üzleti terved elkészítése során szembesülsz azzal, mi az, ami még kidolgozatlan az ötletedben, hol vannak az aknák elrejtve, hol kell beavatkozni, ha szükséges.
Ha nincs üzleti terved, az ötleted addig csak egy álom, egy kedves álom, de nem tűnsz hitelesnek vagy felkészültnek nélküle.
Üzleti terv videó - 1. rész
Előnyök
Ha van üzleti terved, az növeli az esélyeidet, hogy külső finanszírozási forrást szerezz, akár befektetőtől, banktól, pályázatot kiíró cégtől vagy akár csak egy barátodtól.
A megalapozott üzleti terv a meggyőzés szempontjából sokat jelent, és statisztikák szerint az üzleti tervvel rendelkező vállalkozások sikeresebbek, mint azok, akiknek nincs.
Egy jó üzleti terv megmutatja, hogy mennyire hitelesen tudod bizonyítani azt, hogy az adott területen otthonosan mozogsz, ismered a piacod, az adott terület problémáját, az ott lévő vásárlók igényeit, tisztában vagy a versenytársakkal, van elképzelésed arról, hogyan lépj ki erre a piacra.
Sok kérdésre kell választ adjál, rákényszerülsz, hogy végig gondold a folyamatokat, megismerd a piacod. Igen, a piacelemzés nehéz dolog, de megéri. Segít az iparág megismerésében, hogy amit csinálsz, van-e rá kereslet, vannak-e a piacon olyan szereplők, mint Te, hányan vannak, akik ugyanarra a problémára adnak esetleg egy teljesen más megoldást, mint Te. Mind a kínálati mind a keresleti oldalt meg kell vizsgálni.
Sokan megijednek magától a szótól is, hogy üzleti terv, az tuti valami bonyolult szakmai izé, nem értek hozzá, nem érdekel, úgyse érteném, miről beszélnek, fogalmam sincs, hogy kezdjek hozzá stb. Ezen szeretnék segíteni, hogy ez ne legyen annyira távoli és feleslegesnek gondolt dolog.
Ha valakinek van egy vállalkozási ötlete, akkor biztosan szeretné mások véleményét kikérni, azaz beszélni az ötletéről, visszajelzést kapni, hogy amit ő kigondolt, az vajon jó ötlet-e?
Az üzleti tervben sem kell mást csinálni, mint elmesélni az ötleted, csak éppen alá kell támasztani, hogy hiteles is legyen. Mindenki szeret magáról beszélni, a te vállalkozási ötleted a te "gyereked", te is biztosan szívesen beszélnél róla. Pont ezt kell tenni az üzleti tervben is. Csak nem úgy, mintha egy kocsmában a barátodnak beszélnél róla, hanem egy kicsit szakszerűbben, hogy kiderüljön, felkészült vagy a dologra.
És bizony olyan kérdésekre is választ kell találjál, amire eddig esetleg nem gondoltál. Na ezeket a kérdéseket fogom feltenni Neked, és segítek, hogyan adjál rá választ.
Vállalkozási ötlet
Azt nem fogom Neked megmondani, hogy milyen tevékenységet végezzél, de azt tudom, hogy milyennek kell lennie annak az ötletnek?
Nagyon fontos, hogy valós igényt elégítsen ki, egy olyan problémára adjon megoldást, ami létezik és Te vagy az, aki tudja ezt a megoldást. Jó lenne, ha nem lenne még ilyen a piacon, így akkor még versenytársad se lenne, de azért ezt ma már igen nehéz elérni. Fontos, hogy elég nagy legyen a piaca az adott dolognak, ne csak egy szűk kör érdeklődjön iránta. Figyelni kell arra, hogy gyorsan bevezethető legyen, a vevők nem szeretnek várni.
Kulcsfontosságú az árazása, és hogy sokat lehessen belőle eladni. Még jobb, ha van benne továbbfejlesztési lehetőség. Ha nehezen lehet másolni, az nagy előny. És a lényeg, hogy nyereséget termeljen!
Kérdésként szokott még elhangzani, hogy mennyit kell várni, mire nyereséges lesz a vállalkozás, mennyi idő alatt térül meg, mi a jó szám? Ez azért erősen függ a végzett tevékenységtől, de ökölszabályként el lehet mondani, hogy azért egy évben belül legyen nullás, és 2 éven belül már hozza a nyereséget. Amúgy meg addig kell vagy lehet várni, amíg tudod finanszírozni.
Tegyük fel, hogy úgy indítod a vállalkozásodat, hogy van félretett pénzed. Akkor kezdj bele a vállalkozásba, ha több pénzt tudsz vele keresni, mintha csak betennéd a bankba vagy más pénzügyi megoldásba.
Általában 5%-20% közötti hozamelvárás szokott lenni egy adott vállalkozástól. Ezek nem kőbe vésett számok, csak általánosságban mondom.
Mi az üzleti terv?
Egy elképzelés arról, hogyan fog a jövőben működni a vállalkozásod, mennyi bevételre és költségre fogsz számítani, és mennyi marad belőle Neked a végén. Bemutatja, hogy a vállalkozás alapgondolata - az ötlet - egyáltalán működőképes-e, a kitűzött célt milyen úton és mikorra érjük el vagy hol kell beavatkozni.
Kinek van szüksége üzleti tervre?
Minden vállalkozónak. Igen, még a kicsiknek is, akik még csak most tervezik, hogy vállalkozást indítanak, sőt nekik van igazán szükségük rá a legjobban, hogy kiderüljön, egyáltalán érdemes-e elindítani az adott vállalkozást.
Mit kell tartalmazzon az üzleti terv?
Minden olyan információt, amire egy külső szemlélőnek szüksége lehet a vállalkozásoddal kapcsolatban.
- Egy befektető arra kíváncsi, hogy ha ad Neked pénzt, akkor mikor fogja visszakapni és mekkora haszna lesz rajta.
- Egy bank azt szeretné tudni, hogy ha ad Neked hitelt, vissza tudod-e fizetni a tőkét és kamatokat.
- Pályázatoknál az a lényeg, hogy életképes-e a vállalkozásod és érdemes-e Neked adni azt a pénzt, mert valóban jó helyre kerül.
- Te viszont arra vagy kíváncsi, hogy megéri-e elindítani az adott vállalkozást, vagy ha egy pontra érkeztél, hogy szükség lenne beruházásra vagy egy új alkalmazott felvételére, vajon ki tudod-e termelni?
Milyen fajtái vannak az üzleti tervnek?
Ez függ az üzleti terv céljától. Készíthetsz többféle változatot, sőt, jobb is, ha mindegyiket megcsinálod.
- Egy üzleti terv lehet optimista, amikor a bevételek túlbecsültek, a költségek jellemzően alulbecsültek, na ilyet szoktak adni a banknak meg a befektetőnek.
- Lehet pesszimista, ami az előző pont ellenkezője, a bevételek alulbecsülve, a költségek túlbecsülve. Ezt tegyük el, mert itt lehet a tartalékokkal játszani.
- Lehet realista, na ezt a legnehezebb elkészíteni, de ezért találták ki a terv-tény elemzést, hogy lássuk, mennyire lőttünk mellé a tervezéskor.
Miért fontos az üzleti terv?
Sok induló vállalkozás gondolja azt, hogy jaj én olyan kicsi vagyok, nekem nem kell ilyen bonyolult tervezési izé, az csak a nagyoknak kell. Ez bizony nagy tévedés.
Induló vállalkozóként, amikor még nincs bevételed, bizony meg kell nézni, tervezni, hogy mire költöd az induló tőkédet. Meg hogy egyáltalán érdemes-e elindítani azt a vállalkozást, és nem a kukába dobod ki a pénzt. Nem kell őrülten bonyolult tervre gondolni.
Amikor alkalmazottként dolgoztál, akkor is terveztél. Tudtad, mennyi a fizetésed, annak kellett elégnek lennie a rezsire, élelmiszerre, ruhára, és jó esetben nem vettél fel ész nélkül hitelt, hanem előtte kiszámoltad, ki tudod-e fizetni majd a törlesztő részleteket.
Na ugyanezeket a számításokat kell elvégezni egy vállalkozásban, konkrétan, hogy mennyi lesz a várható bevételed, ebből milyen költségeket, adókat kell kifizetni és mennyi marad a végén.
Elég egyszer elkészíteni az üzleti tervet?
Nem. Folyamatosan felül kell vizsgálni, a tényadatokat össze kell vetni a tervvel, elemezni az eltérés okát és így tudsz majd később egyre jobb üzleti tervet írni. Lehet rövid, közép és hosszú távú az üzleti terv. Mindig havi bontásban csináld, és legalább 3 évre, és évente vizsgáld felül vagy ha jön egy váratlan tényező - mint pl. a 2008-as pénzügyi válság - akkor azonnal. A rövid és középtávú célokat tudjuk jellemzően tervezni.
Üzleti terv videó 2. rész
Mit néznek meg egy üzleti terven?
Az összefoglaló résznek nagyon figyelemfelkeltőnek kell lenni. Próbáld meg egy A4-es oldalban összefoglalni a lényeget. Mi a tevékenységed, miért fog működni a terved, mire alapoztad a számaidat, milyen veszélyek leselkednek Rád, és ezt hogyan tudod kezelni, és mennyire leszel eredményes a végén. Ha ez tetszik a befektetőnek, banknak, akkor fog továbblapozni a pénzügyi részre, ahol a részletekre kíváncsi.
Milyen hosszú legyen egy üzleti terv?
Van az egyoldalas - onepager - üzleti terv, amit jellemzően a startup vállalkozások készítenek, de ha egy befektető érdeklődik az üzlet iránt, akkor további részleteket akar, azaz nekik is el kell készíteni a komplett üzleti tervet.
Nem kell bő lére ereszteni, persze ami fontos, ott beszélj részletesen a dologról, de blablára nincs szükség. Nem kell színesnek és szagosnak lennie, hacsak nem valamilyen kreatív tevékenységet fogsz végezni.
Ha pl banki hitelt veszel fel, akkor ugye a futamidő teljes egészére kell elkészíteni a pénzügyi tervet.
Ha befektetőtől kapsz pénzt, akkor addig biztosan, amikor már nyereséges lesz a vállalkozás.
Próbálj meg 25-30 oldalon belül maradni. Az idő pénz, nem fogják elolvasni a regényeket.
Ennek egy része táblázatok a pénzügyi tervben - mérleg, eredménykimutatás, bevételi és költségterv, cash-flow, mutatók, grafikonok - a többi szöveges rész, de a pénzügyi részhez is kell egy szöveges összefoglaló.
Üzleti terv részei főbb részei
- Piacelemzés
- Értékesítés
- Működési terv
- Pénzügyi terv
Piacelemzés
Azt kell bemutassa, hogy a vállalkozási ötleted hogyan viszonyul a piac környezetéhez, melyek azok az alapvető tényezők, amelyek meghatározóak, milyen tendenciák vannak, amit figyelemmel kell kísérni. Be kell mutatni a versenytársakat, mi a versenyelőnyük és mi a versenyhátrányuk. Ezen információk alapján lehet meghozni a saját stratégiánkat.
Elemezni kell a keresletet és a kínálatot is. Fel kell túrni az internetet, meg kell vizsgálni a piacot, az iparágat, ahol a jövendőbeli vevőink megjelennek.
Ez a piac milyen volt a múltban, hol tart jelenleg, és milyen növekedési lehetőség van még benne, mi várható a következő években, milyen tényezők befolyásolják a működését.
Ki kell deríteni, hogy egyáltalán létezik-e olyan potenciális ügyfél, akinek a problémájára mi találtunk megoldást. Vajon tényleg megoldás-e, az is lehet, hogy mi a megoldásunk arra a problémára nem fog kelleni, mert túl drága, mert túl olcsó vagy nem elég minőségi, esetleg több kényelmetlenséggel jár, mint más megoldása.
Meg kell vizsgálni a versenytársakat, hányan vannak, kik azok, hogy lehet felvenni velük a versenyt, hol és hogyan jelennek meg?
Ha azt gondoljuk, hogy nincs versenytársunk, veszélyes csapda lehet, mert lehet, hogy ugyanazt nem csinálja senki, de ugyanarra a problémára lehet egy teljesen más megoldása is, mint a mienk.
Meg kell tanulni a vevő fejével gondolkodni, ami nem könnyű, mert nyilván a saját ötletünkkel szemben elfogultak vagyunk. De azt a problémát, amire nekünk van egy megoldásunk, a vevő fejével kell nézni, neki milyen más megoldásokat kínálnak mások, egyáltalán a problémájára hol fog először keresgélni, végig kell járni azt az utat, amit adott esetben a vevő tenne. Ezen az úton kell nekünk is ott lenni.
Át kell gondolni, hogy milyen versenyelőnyünk és versenyhátrányunk van, mennyi a nagy és kis szereplő az adott piacon, mennyire gyorsak, erősek, van-e ott még hely nekünk, mire alapozzuk ezt? Tudunk-e rugalmasabbak, de nem sokkal drágábbak lenni?
Mivel a piac folyton változik, ezeket a dolgokat minden évben felül kell vizsgálni.
Ha ezek után úgy érezzük, van még helyünk ezen a piacon, akkor érdemes lehet vele foglalkozni.
Értékesítés
Akciótervet, stratégiát kell készíteni, hogyan és mikor fogjuk elérni a céljainkat. Mérföldköveket kell felállítani, időpontokat kell hozzárendelni, mennyiségben, minőségben, értékben. Legyenek rövid, közép és hosszútávú terveink. Ha nem tűzünk ki célokat, nem fogjuk értékelni, ha mégis elérjük őket.
Határozzuk meg, mi számít jónak, rossznak, mikor lehetek elégedett az eredménnyel és mikor kell, hogy rosszul érezzem magam annyira, hogy tegyek is valamit azért, hogy a cél megvalósuljon, azaz hol vannak azok a beavatkozási pontok, amelyekre megoldás szükséges.
Ilyen cél lehet pl. hogy egy éven belül legyen nullás a vállalkozás, vagy 2 éven belül legyen nyereséges.
El kell köteleződni a célok mellett, le kell írni és nézni, hogy megvalósult-e. Ha nem, mi az, ami rajtunk múlt, és hogy tudunk ezen változtatni.
Meg kell határozni az értékesítésünket, hogy fog eljutni a termékünk, szolgáltatásunk a vevőkhöz, milyen úton, kiken keresztül, hogyan kell értékesíteni. Kinek akarunk eladni, egyáltalán mi akarunk ezzel foglalkozni vagy külső értékesítési csapatra bízzuk.
Az adott célokhoz kell kiválasztani a marketing eszközöket. Kit, milyen csatornán akarok elérni, hány darabot szeretnék eladni stb.
Iratkozz fel Youtube csatornánkra, hogy ne maradj le a hamarosan érkező következő videóról!
Működési terv
A kitűzött célok eléréséhez tudnunk kell, hogy mennyi a termék elkészítési ideje, szolgáltatás előállítása, ehhez milyen erőforrásokra van szükség.
Vizsgálni kell, hogy milyen erőforrásokra van szükség egy adott cél eléréséhez, elő tudod-e állítani a szükséges terméket vagy szolgáltatást?
Mekkora a kapacitásod, milyen kapacitáskihasználtsággal számolsz, milyen ingatlanra, eszközökre van szükséged, idővel kell-e nagyobb raktárat szerezni, új gépet beszerezni, milyen a vezetőség összetétele, szakértelme, tapasztalata, elég-e a munkavállalók létszáma, mikor kell alkalmazottat felvenni stb.
Nagyon fontos ezt összeállítani, mert segít meghatározni, hogy milyen erőforrásokra lesz szükségünk adott pillanatban, hány %-át tudjuk kihasználni a rendelkezésre álló kapacitásnak, hány ügyfelet tudok kiszolgálni. Egy nagyobb megrendelés akár be is döntheti a vállalkozást, mert nem tudunk eleget tenni neki, és ennek bizony hamar híre megy.
Pénzügyi terv
Valamilyen szinten szakértelmet kíván, de induló vállalkozásnak a legalapvetőbb bevételi és költségszámokat kell figyelembe vennie (áfa nélkül).
A várható bevételeidet és becsült költségeidet mutatja be, és hogy az adók után mennyi marad a zsebedben.
Legfontosabb pontja, hogy mennyi minimális bevételt kell elérni ahhoz, hogy nullán legyél, és melyik az a pont, amikortól már nyereséges.
Ha kitűzünk egy számot, hogy pl év végére mennyi nyereséget akarunk elérni, ahhoz mennyit kell eladni az adott termékből vagy szolgáltatásból, hogy a cél teljesüljön, ehhez milyen stratégiát kell kövessek, és ezekhez milyen eszközökre és mennyi pénzre van szükség, és mikor kell, hogy rendelkezésre álljon ez az összeg.
Mérleg, eredménykimutatás, bevételi terv, költégterv, cash-flow a főbb részei. Meghatározott mutatókkal kell bemutatni a várható eredményt. A mutatók használata függ az üzleti terv céljától. Szöveges rész is kell hozzá, amiben megmagyarázzuk a főbb összefüggéseket, és az egésznek a lényegét.
- Össze kell gyűjteni a bevételeket, elemezni a konkurenciát, meghatározni az áraidat. Fel kell állítani egy elméleti 100%-os kapacitást.
- Meg kell határozzad az indulási költségeket, a havi működési költségeket, kiszámolni a fedezeti pontot, ahol a bevételek fedezik már a költségeket.
- Ha szolgáltató vagy, tudnod kell a rezsiórabéred, hogy mennyi az az összeg, ami alatt nem mozdulsz meg.
- Ki kell számolni az adókat, és megnézni, hogy ami maradt a végén eredmény, elég lesz-e a vállalkozásod működtetéséhez. Ha nem, akkor újratervezés.
- Hol tudsz árat emelni, ha magasabbak az áraid, mint a konkurenciának, akkor magyarázd meg, hogy miért érdemes nálad vásárolni, mennyivel vagy jobb, több, mint a másik, aki ugyanezt a tevékenységet végzi.
- Meg kell nézni, hogyan tudsz a költségkből faragni, jobb beszerzési forrásokat felkutatni, kedvezményeket elérni. Ha így sem jó, akkor másik ötlet után kell nézni.
Milyen formái vannak a pénzügyi tervnek?
Előírt formája nincs, a számviteli beszámolót szokták használni, ami tartalmazza az eredménykimutatást, mérleget, cash-flowt.
Mi a különbség az induló és működő vállalkozás üzleti tervében?
Induló vállalkozásoknál valóban "csak" egy becslés az üzleti terv, ami biztosan nem is úgy fog megtörténni. Jó hír, hogy senki más nem lát a jövőbe, de a felkészültséged biztosan megmutatja.
Működő vállalkozások tervezésénél már lehet támaszkodni a múltbeli adatokra, az elmúlt évek eseményei, a működés eddigi eredményei rendelkezésre állnak, ezeket kell összefésülni a jövőbeni tervekkel. A korábbi tervadatokat össze kell vetni a tényadatokkal, fel kell tárni az eltéréseket, meg kell magyarázni az okát, és meghatározni a következő célokat és lépéseket.
Milyen hibák fordulnak elő egy üzleti tervben?
Tipikus hiba, hogy a bevételeket túlbecsüljük a költségeket alábecsüljük. Kontrollnak jó, hogy ha a költségeket felszorozzuk 30%-kal - ennyi eltérés bizony szokott benne lenni - és a bevételeknek a 60%-át vesszük. Ha még így is jó, akkor sokat tettünk a reális képért.
Gyakran előfordul, hogy csak műszaki leírás van benne, ez szükséges, de nem elegendő. Az eredményt is bele kell írni, a cash-flow alakulását, a szükséges tőke összegét.
Túl hosszú - erre figyeljünk, max 25-30 oldal legyen.
Csak egyféle elképzelés szerepel benne. Mindig legyen B terv.
Nincsenek benne a kockázatok. Ugye ilyen nincs. Milyen kockázatokra számítunk és mit teszünk ellene?
Kockázatok
Bizony sokszor előfordul, hogy bizonyos tényezőket nem veszünk figyelembe és ez bizony kockázatos lehet. A leggyakoribb példák:
- Nem számolunk a gyors növekedéssel és felkészületlenül ér minket.
- Ellopják az ötletünket.
- Nem vesszük figyelembe az adókat.
- Ingyen dolgozunk, azaz magunknak nem adunk fizetést. A ráfordított idő is pénz, még ha nagyon lelkesen is dolgozol a saját vállalkozásodban.
- Ragaszkodunk olyan dolgokhoz, amelyről menet közben kiderült, hogy nem jó elképzelés.
- Nem mindenki elkötelezett az ötletünk iránt, nekik nem részesedés kell, hanem fizetés.
- A saját szempontodat nézed, nem a vevőét.
- Ne akarj mindent Te csinálni, van, amit ki kell szervezni.
Hogyan álljunk neki?
A feladat az, hogy a vállalkozási ötletet milyen formában lehet kivitelezni, az álomból valóságot csinálni?
Először is célokat kell kitűzni. Mit akarunk, mikor akarjuk és hogyan akarjuk elérni? Ilyen célok lehetnek a több eladás, ügyfélszám növelése, több nyereség stb. Minden cél legyen időponthoz rendelve.
Először kezdjük a piackutatással. Ez nem lesz könnyű, de a végén örülni fogsz, hogy mégis megtetted. Segítséget találhatunk hozzá az interneten, ksh oldalán, Nemzeti Bank elemzéseiben, nagy tanácsadó cégek anyagai között, esetleg egyetemi könyvtárakban.
Próbálj meg ezekre a kérdésekre választ adni:
Kik lehetnek a vevőink? Milyen a vevőnk profilja? Hogy néz ki? Hol található? Hány éves? Mennyi pénze van? Mi a problémája? Mi az, ami nem probléma? Mit kap most? Hol találkozhatok vele? Hol találhat ő meg engem vagy találkozhat a termékeimmel vagy szolgáltatásaimmal?
Milyen árképzés kell ahhoz, hogy versenyképesek legyünk? Ne csak eladni akarjunk, olyan árat állapítsunk meg, amit kapni szeretnénk érte. Ha később akarunk árat emelni, sokkal nehezebb dolgunk lesz. Ne akcióval akarjunk betörni a piacra, később zsákutcába vezethet.
Milyen eszközök szükségesek a működéshez? Piaconként és termékenként tervezz. Külföldön egészen más szabályok lehetnek, más adózás, más kultúra.
A pénzügyi terved kijelöli az utakat, amelyet a vállalkozásodnak teljesíteni kell. Ki kell belőle derülni, hogy mennyi pénzt kell beletenni, mikor térül meg.
Több verziót is kell tervezni. Fel kell állítani egy elméleti 100%-os kapacitást. Ennek nagyjából az 50%-a szokott teljesülni. De meg kell nézni, mi van, ha csak a 10-20-30%-a teljesül? És mi van, ha beütne a 100%?
Bele kell írni, ilyen feltételezéseket, tervezési elveket használsz. Ilyenek lehetnek az infláció mértéke, az alkalmazott árfolyam, jegybanki alapkamat, az érvényben lévő adómértékek, aktuális minimálbér stb.
Mindig nettó módon határozd meg a bevételed és a költségeid, az áfát itt ne vedd bele. Persze, ha ki kell fizetni a szállítót, akkor azt ugye Neked meg kell finanszírozni, azaz a cash-flowban ennek fontos szerepe van. A bankszámlára érkezett pénz pedig nem csak bevétel, hanem áfát is tartalmaz(hat), ami nem a Tied, azaz be kell fizetni.
Ne csak az adózott eredményt nézd, azután még van osztalékadó is, a maradékot lehet kivenni a vállalkozásból.
Kérdezz meg másokat, mi a véleménye róla? Nem kell neki mindent elhinni, de több vélemény jól jöhet.
Ha találkozol egy tapasztalt vállalkozóval, kérdezz tőle, kérd meg, hogy segítsen rávilágítani, hol lehetnek gondok.
A tanulópénzt mindig meg kell fizetni, ezt nem úszod meg, de idővel rutinos leszel.
Mindig legyen tartalék, mert bármikor beüthet valami.
Motiváld az alkalmazottakat, ők nem olyan lelkesek, mint Te.
Mindig legyen B terved.
Mindig van ügyfélvesztés, számolj vele.
Folyamatosan hasonlítsd össze a tényt a tervvel, tárd fel az okot és vond le a tanulságot, és lépj ennek megfelelően.
Ha nem megy egyedül
Az elején említettem, hogy az induló vállalkozások sokszor szembesülnek azzal a problémával, hogy nem tudják, mennyiért adják el a terméküket, szolgáltatásukat, mennyi lesz az induló és a havi működési költésük, pedig ezt kötelező elvégezni a vállalkozás indítása előtt.
Ha te is induló vállalkozó vagy
és szeretnél tisztában lenni a számaiddal,
akkor Neked találtuk ki a
mini pénzügyi terv készítő sablont.
Ez egy excel tábla, amiben bekérjük a jellemzően előforduló költségeket, a várható bevételeket, ezeket csak be kell írjad, majd ezután a tábla besorolja a megfelelő kategóriákba és kitölti a számviteli beszámoló szerinti eredménykimutatást és cash-flowt.
Igyekeztünk minél egyszerűbbre készíteni, ezért a tábla nem teljes körű, banknak, befektetőnek ne ezt add, de ahhoz, hogy felmérd, egyáltalán életképes lenne-e a vállalkozásod, ahhoz tökéletesen megfelel.
Mit adunk még hozzá?
Az ONLINE vállalkozói képzésünk 19. és 20. részét, amely egy elképzelt vállalkozás pénzügyi tervének elkészítéséről szól kata adózás és társasági adó alatt.
Ha további kérdéseid lennének
Korlátozott mértékben ingyenes tanácsadási lehetőség a Vállalkozás Okosan VIP facebook csoportjában.
Ki van a Vállalkozás Okosan csapata mögött?
Szilágyi Anita – mérlegképes könyvelő, adótanácsadó
Több mint 20 éve dolgozom gazdasági területen, kezdetben munkaviszonyban könyvelőként, kontrollerként egy nagy nagyvállaltnál, majd a Gundel étterem pénzügyi vezetőjeként beleástam magam a pénzügyek világába, később egy patikákat üzemeltető cégcsoport válságmenedzsere voltam. 7 éve vagyok vállalkozó, az eddig megszerzett tudásomat a kisvállalkozók részére szeretném átadni.
Vuray György – vállalatfinanszírozási és üzletfejlesztési tanácsadó
Az elmúlt években fő területem a vállalkozásfinanszírozás volt. A 2008-as pénzügyi válság alaposan átrendezte ezt a területet is, sok cégnek, vállalkozásnak pillanatok alatt kellett a hirtelen megváltozott körülményekhez alkalmazkodni. Felértékelődött az üzleti tervezés, kockázatelemzés szerepe. Tanácsadói munkám során olyan tudással, gyakorlati információkkal szeretném ellátni a résztvevőket, melyek segítségével vállalkozásukat biztonságosabban és eredményesebben tudják majd vezetni.
Mennyibe kerül?
A pénzügyi terv sablon ára bruttó 14.900 ft.
Mikor lehet megvásárolni?
Várhatóan április végén lesz kész.
Van-e kedvezmény?
Ha előrendelést adsz le addig, amíg az anyag elkészül, bruttó 5.000 ft kedvezményt adunk.
Fizetési lehetőségek
Alapvetően kártyás fizetési lehetőség van, ha a MEGVESZEM gombon keresztül rendeled meg. Nemsokára működni fog a gomb!
A kártyás fizetés biztonsága
Az OTP SimplePay fizetés esetében közvetlenül az OTP Mobil Kft. titkosított oldalain történik, és a kifizetett összeg is az OTP Mobil Kft. bankszámlájára érkezik.
Ha még ezek után sem bízol a kártyás fizetésben, akkor javaslom, menj be a bankba, ahol a számládat vezeted, és kérj egy internet kártyát meglévő bankszámládhoz, és arra csak annyi pénzt tegyél, amennyit utalni szeretnél.
A pénz beérkezése után azonnal küldöm Neked a kiállított számlát és a linket a képzéshez. Ha esetleg nem kaptad meg az anyagot vagy a kiállított számlát, hívd a 06 20 277 6230-as telefonszámot, vagy írj a szilagyianita@vallalkozas-okosan.hu email címre, vagy írj facebookon üzenetet és add meg a telefonszámod és visszahívlak.
Ha átutalással szeretnél fizetni, akkor kérlek, hogy küldj egy email a szilagyianita@vallalkozas-okosan.hu címre, és küldök hozzá díjbekérőt.
Megveszem
Ha az anyag már elérhető, szólni fogok, addig is az előrendeléshez írj a szilagyianita@vallalkozas-okosan.hu email címre.
Kérlek, add meg az emailben a számlázási adatokat (név, irányítószám, cím, telefonszám)
A megveszem gomb "működésére" még egy picit várni kell.
Ahol megtalálsz minket
Blog kategória
AKCIÓ!
Két online vállalkozói képzés egy áráért.
Minden vállalkozói tudás egy helyen.
Online Vállalkozói Képzés és a Kata Tanoda egy csomagban.