Ugrás a tartalomra

Pénzügyi terv

 

Anita Gyuri

 

Üzleti terv videó - 1. rész

 

Mi a pénzügyi terv?

 

  • A pénzügyi terv általában az üzleti terv része, de készíthető önállóan is.
  • A pénzügyi terv megmutatja a vállalkozás pénzügyi helyzetét, és elemzésként, előrejelzésként szolgál arra nézve, hogy a vállalkozás gazdaságosan működik –e, mennyi bevételre van ahhoz szükség, hogy a nyereséges és pénzügyileg stabil működés biztosítható legyen.
  • A pénzügyi terv megmutatja azt is, egy vállalkozás milyen jellegű, és mekkora kiadásokkal működik, és azt is, hogyan ütemezzük azokat, hogy a vállalkozás likviditási helyzete ne kerüljön veszélybe, tehát előre megtervezzük a várható kiadások mértékét, és időpontját, hogy ne kerüljünk abba a helyzetbe, hogy nem tudunk kifizetni egy szállítót, vagy esetleg adót, járulékot.

 

Kinek, milyen vállalkozásnak kell pénzügyi terv?

 

  • Pénzügyi terv minden vállalkozásnak szükséges.
  • A pénzügyi terv az üzleti terv legfontosabb része, nélküle lehetetlen egy vállalkozás biztonságos működése.
  • Minden vállalkozás esetén létfontosságú, hogy a döntéshozók tisztában legyenek egyrészt a vállalkozás napi gazdasági helyzetével, másrészt azzal, hogy milyen anyagi eszközök állnak a cég rendelkezésére, és ezekkel szemben milyen kiadások állnak. Ezt pedig a pénzügyi terv mutatja meg.

 

Üzleti terv videó 2. rész

 

Miért szükséges a pénzügyi terv?

 

Pénzügyi terv kell, ha

 

  • új vállalkozást indítunk
  • ha hitelre, új befektetőre van szükségünk
  • ha új terméket, szolgáltatást akarunk a piacra bevezetni
  • új tulajdonos, új vezetőségi tagok kerülnek be a vállalkozásba
  • ha vállalkozás jelentős növekedésnek indul

 

A pénzügyi terv megmutatja, hogy adott pillanatban milyen kiadásokat engedhet meg magának a cég. Nélküle, tehát szinte lehetetlen egy vállalkozás gazdasági irányítását felelős módon ellátni.

A pénzügyi terv egy nagyon hasznos eszköz arra, hogy papíron „eljátsszuk”, egy szimulátorhoz hasonlóan kipróbáljuk vállalkozásunk leendő működését anélkül, hogy valódi pénzt kockáztatnánk. Gondoljunk bele: egy megfelelően összeállított pénzügyi terv még azelőtt megmutatja, hogy üzleti ötletünk gazdaságilag egyáltalán életképes –e, mielőtt bármiféle valós kiadást, kötelezettséget vállalunk.

Nem túlzás tehát kijelenteni, hogy a pénzügyi terv egy vállalkozás életében a kockázatkezelés alapvető, nélkülözhetetlen eszköze.

 

Milyen a jó pénzügyi terv?

 

  • A jó pénzügyi terv reális, nem mutat a ténylegesnél rózsaszínűbb képet a vállalkozás várható gazdaságosságáról. Ne feledjük, egy rossz pénzügyi tervvel magunkat is becsapjuk, aminek a jövőben nagyon súlyos anyagi következményei lehetnek.
  • A jó pénzügyi terv tartalmaz minden olyan várható költséget, és kiadást, amelyek felmerülhetnek a vállalkozás indításánál és működésénél.
  • A jó pénzügyi terv az ismertetett okok miatt nem becsüli túl a várható bevételeket.
  • A jó pénzügyi terv egyértelműen megmutatja, hogy a befektetett tőke mikor térül meg, azaz a vállalkozás mikortól nyereséges, és stabil pénzügyileg.
  • A jó pénzügyi terv alkalmas arra, hogy általa tudjuk mérni, hogy vállalkozásunk tényleges bevételei és valós kiadásai hogyan alakulnak az általunk elképzelthez képest.

 

Ezáltal tudjuk, hogy mely területeken van szükség beavatkozásra akár bevételi, akár kiadási oldalon.

 

Ez mit jelent?

 

Azt jelenti, egyrészt csökkenteni tudjuk az indokolatlan költségeket, hiszen a pénzügyi terv megmutatja, hogy milyen, és mennyi kiadás az, ahol még egyáltalán megéri az adott tevékenység, másrészt a bevételeknél, ha a tervezetthez képest elmaradás van, időben tudjunk lépni, hogy a bevételek hiánya, vagy a tervezetthez képest későbbi beérkezésük ne sodorja veszélybe vállalkozásunk működését. Egyszóval segít, hogy vállalkozásunk likviditási helyzete megfelelő legyen.

 

Pénzügyi terv sablon

 

Mik a pénzügyi terv részei?

 

A pénzügyi terv részei az alábbiak:

  • Hitel, vagy egyéb források
  • Beruházási terv
  • Bevételek
  • Költségek, ráfordítások
  • Fedezeti pont
  • Mérleg
  • Eredménykimutatás
  • Cash-Flow

 

Hitel, vagy egyéb források:

 

megmutatja, hogy vállalkozásunkat hitelből, vagy milyen egyéb forrásból kívánjuk finanszírozni, és ezeket hogyan, milyen ütemezésben kell visszafizetni, részletezve a kamatot, és a tőkét. Egyéb források lehetnek kockázati tőke, tagi kölcsön (a vállalkozás tulajdonosi köréből magánszemélyként a cég számára adott kölcsön), visszatérítendő támogatás.

 

Beruházási terv:

 

milyen ingatlanokkal, járművekkel, gépekkel és egyéb berendezésekkel kívánjuk elindítani és működtetni, vagy fejleszteni a vállalkozásunkat, ezek beszerzése mikor történne, mennyibe kerül, milyen finanszírozással történne, és mennyi ideig tudjuk ezeket használni, mikor szükséges a cseréjük.

 

Bevételek:

 

itt látjuk, hogy termékeinket, vagy szolgáltatásainkat mekkora mennyiségben, ill. milyen áron kívánjuk értékesíteni.

 

Költségek, ráfordítások:

 

itt részletezzük, hogy a vállalkozás indítása, és működtetése, milyen egyszeri, és folyamatos költségekkel jár, mik az állandó, és változó költségek, amikkel számolnunk kell. Mik lehetnek ezek a költségek? Kezdeti beruházás költségei, ingatlan, jármű, egyéb gép, vagy berendezés, árukészlet, munkabérek, azok járulékai, egyéb adók, biztosítási, könyvelési díjak, stb.

A pénzügyi terv készítésének ez az egyik leglényegesebb része, nagyon fontos, hogy próbáljunk meg összeszedni minden olyan várható költséget, amivel számolni kell.

A különböző költségekről, és azok típusairól blogunkon a Pénzügyi tervezés c. bejegyzésben olvashatnak bővebben.

 

Fedezeti pont:

 

megmutatja, hogy az értékesítés mekkora volumen esetén fedezi éppen a felmerülő költségeket, tehát ez az a pont, ami alatt a vállalkozás veszteséges, felette nyereséges.

 

Mérleg:

 

egy adott időpontra vetítve megmutatja, hogy milyen tételekből tevődik össze a vállalkozás vagyona (melyek a vállalkozás eszközei), és ennek a vagyonnak melyek a finanszírozási forrásai (források).

 

Eredménykimutatás:

 

megmutatja, hogy milyen mértékben nyereséges vagy veszteséges a vállalkozás, tartalmazza az értékesítés nettó árbevételét, az egyéb bevételeket, a különféle költségeket, ráfordításokat, értékcsökkenéseket, a pénzügyi műveletek bevételeit és kiadásait, az üzleti tevékenység és pénzügyi műveletek eredményeit.

 

Cash-Flow:

 

a vállalkozás pénzáramlásának, állományváltozásának figyelemmel kísérése egy adott időszakon belül, a pénzeszközök képződésének és felhasználásának folyamatáról, a vállalkozás likviditásának alakulásáról tájékoztat. Látható belőle, hogy egy adott pillanatban a vállalkozásnak mennyi pénze van, azt, hogy adott időszakon belül mennyi pénzt költhet el, úgy, hogy ne veszélyeztesse a cég biztonságos működését.

A cash-flowról, cash-flow készítéséről itt olvashat még: http://www.vallalkozas-okosan.hu/cash_flow

 

Iratkozz fel Youtube csatornánkra, hogy ne maradj le a hamarosan érkező következő videóról!

 

 

Hogyan készíthető el a pénzügyi terv?

 

A megfelelő pénzügyi terv készítésénél először meg kell határozni, mi az elkészítésének a célja, kinek készítjük: magunknak, vagy pl. banki hitelfelvételhez, esetleg pályázaton való induláshoz.

A pénzügyi terv készítése során nagyon fontos az alaposság. Szánjunk időt rá, hogy összeszedjünk minden várható költséget és kiadást, mérjük fel, hogy ezek mikor, milyen ütemezésben esedékesek. Ha minden adat rendelkezésünkre áll, akkor tudunk elkezdeni számolni.

Abban az esetben, ha a pénzügyi terv készítésének a célja a hitelfelvétel, vagy befektetővel való kapcsolatfelvétel, mindenképpen rendezzük az adatokat áttekinthetően, kellően részletezve egy excel-táblázatban, a mérleg, ill. az eredménykimutatás-tervet pedig célszerű a számviteli normák szerinte elfogadott formában elkészíteni.

Fontos, hogy a pénzügyi terv mellé csatoljunk egy rövid, szöveges ismertetőt is, hogy hogyan, mi alapján számoltunk, azért, hogy aki olvassa, ennek alapján ellenőrizni tudja a táblázatban szereplő adatok valódiságát és helyességét.

A pénzügyi terv elkészítése egy összetett feladat, ami szaktudást és kellő ismereteket igényel. Ezért célszerű és biztonságos egy olyan cégre, vagy személyre bízni, aki rendelkezik a szükséges tudással.

 

Csináld magad üzleti terv - segítünk!

 

 

Ahol megtalálsz minket

 

Vállalkozás Okosan honlapja

Facebook oldal

Facebook csoport

Youtube csatorna

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Átalányadó Kalauz - Egyéni Vállalkozók Könyve kibővített kiadás

Átalányadó Kalauz - áttérés katáról átalányadóra határidőkkel, nyomtatványokkal, képernyőképekkel lépésről lépésre

Áttérés katáról átalányadóra - 22T101E, 22T1041, 2258 nyomtatványok kitöltése képernyőképekkel, lépésről lépésre.

ÁNYK és ONYA használata.

Áfabevallás (2265), közösségi nyilatkozat (22A60) kitöltési útmutató. Adófolyószámla lekérdezése.

Adókalkulátorok: kata, átalányadó, tételes költségelszámolás, társasági adó, kiva.

Eredménykimutatás és cash-flow tervező.